The effect of educational alphabetic multimedia package on learning letters, students learn urge and teaching plan with intraction of gender.

RABBANY, OMID and Moeinikia, Mahdi and Zahedbabolan, Adel and Khaleghkhah, Ali (2015) The effect of educational alphabetic multimedia package on learning letters, students learn urge and teaching plan with intraction of gender. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر بستهی چندرسانهای کمک آموزشی الفبای فارسی بر میزان یادگیری حروف_صدا، اشتیاق تحصیلی و بودجه¬بندی آموزشی در تعامل با جنسیّت)
OMID RABBANY.pdf

Download (428kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Current decade that it called the explosion of information and technology, One of the issues that should be studied educational technologies. Today, the lack of teaching and learning aids to reduce speed and accuracy of instraction. The purpose of this study was to evaluate the effect of educational alphabetic multimedia package (self-made) on learning letters, students learn urge and teaching plan with intraction of gender. The populition was incloude students of the Department of Education District 2 in Ardabil, Of which 3 class sampled by simple method. Data were collected using 1: Learning Rating Scale (self-made), 2: Rating Scale learn urge first-class education (short form), and 3: Budget form of education. Data, with software spss and systate, analysed by analyse of variance (mixed method) method and described by descriptive statistics. finding showed that the effect of educational software on learning letters was 0.86, and with interaction of gender was 0.77, and gender factor alone was 0.08. The effect of educational software on learn urge was 0.68, and with interaction of gender was 0.72, and gender factor alone was 0.43. also the time series diagram shows effects of educational software on teaching plan. The results indicate that e-learning increases letter-sound learning And increase learning between boys and girls alike. E-learning increases learn urge, but its effect on boys more than girls, i.e the girls' learn urge is more than boys with nonelectronic education and Boys than girls are the coolest educational environment and show more response to e-learning.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر بستهی چندرسانهای کمک آموزشی الفبای فارسی بر میزان یادگیری حروف_صدا، اشتیاق تحصیلی و بودجه¬بندی آموزشی در تعامل با جنسیّت
Persian Abstract: دهة کنونی که آن را دهة انفجار اطّلاعات و تکنولوژی مینامند؛ یکی از موضوعاتی که باید مورد مطالعه قرار بگیرد تکنولوژیهای نوین آموزشی است. امروزه عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی سرعت و دقّت یادگیری و آموزش را کاهش میدهد. هدف این پژوهش بررسی اثر نرم¬افزار آموزش الفبای فارسی (محقّق¬ساخته) بر یادگیری حروف-صدا، اشتیاق تحصیلی و بودجه¬بندی با تعامل جنسیّت بود. جامعة مورد مطالعه، دانش¬آموزان پایة اوّل ادارة آموزش و پرورش ناحیه¬ی 2 شهر اردبیل بودند که از میان آنها به روش نمونه¬گیری ساده 3 کلاس انتخاب شد. داده¬ها به کمک 1: مقیاس درجه¬بندی میزان یادگیری حروف_صدا (محقّق¬ساخته)، 2: مقیاس درجه¬بندی اشتیاق تحصیلی کلاس اوّل (فرم کوتاه)، و 3: فرم بودجه¬بندی آموزشی جمع¬آوری شد و به کمک نرم¬افزارهای spss و systate با روش آنالیز واریانس مختلط تحلیل گشت و شاخص¬های آمار توصیفی تشریح گردید. روش پژوهش از نوع شبه¬آزمایشی بود. یافته¬ها نشان دادند اثر آموزش با نرم¬افزار بر یادگیری حروف-صدا برابر 0.86 و این اثر در تعامل با جنسیّت برابر 0.77 و اثر عامل جنسیّت به تنهایی برابر 0.08 بود. اثر آموزش با نرم¬افزار بر اشتیاق تحصیلی برابر 0.68 و این اثر در تعامل با جنسیّت برابر 0.72 و اثر عامل جنسیّت به تنهایی برابر 0.43 بود. شکل نمودار سِری زمانی نیز نشان داد آموزش با نرم¬افزار بر بودجه¬بندی آموزشی اثر دارد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش الکترونیکی یادگیری حروف-صدا را افزایش می¬دهد و افزایش یادگیری در میان دختران و پسران یکسان است. آموزش الکترونیکی اشتیاق تحصیلی را نیز افزایش می¬دهد، امّا اثر آن بر پسران بیش از دختران است؛ یعنی اشتیاق تحصیلی دختران با وجود آموزش غیرالکترونیکی بیش از پسران بوده و پسران از محیط¬های آموزشی سردتری نسبت به دختران برخوردارند و به آموزش الکترونیکی واکنش شدیدتری نشان می¬دهند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Zahedbabolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 16 Nov 2018 09:32
Last Modified: 16 Nov 2018 09:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1828

Actions (login required)

View Item View Item