amanat jelodar, samad and moradi, Masood and rezaei sharif, Ali (2015) The relationship between social capital and quality of organizational learning and staff empowerment Psychological Education in Ardebil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (رابطه کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی روانشناختی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل)
samad amanat jelodar.pdf Download (782kB) |
Abstract
method was used. Data collecting tool was questionnaire and three separate questionnaires (with five-item Likert scale) were used. The amount of stability of the questionnaire of empowerment of employees was 91% and of the questionnaire of social capital of an organization 97% and the questionnaire of organizational learning 92% that indicate high stability for these questionnaires. In order to investigating the assumptions of the study, the data was analyzed by Pearson Correlation Test and Multivariate Regression using SPSS 19 software. Results showed that there is a meaningful relationship among organizational learning, social capital of an organization and psychological empowerment of employees, that is empowerment of employees increases with the increase of organizational learning and social capital of an organization. Also, results of the study showed that there is a significant meaningful relationship among components of organizational learning, components of social capital of an organization and psychological empowerment of employees, that is producing and reinforcing components organizational learning and social capital of an organization cause increase of psychological empowerment of employees that finally cause employees to have the feeling of more freedom and better decision-making to their jobs that affect functionality of an organization. The present study aims considering the relation of quality of organizational learning and social capital of an organization and psychological empowerment of employees of Department of Education of Ardabil City. According to the aim, this study is of applied kind and in terms of method, it is descriptive and of correlation kind. Population of the present research is all the employees of Department of Education of Ardabil City in 1393. Statistical population of the study included all the employees of Department of Education of Ardabil City whom were 250 people. According to the fact that volume of the population is certain, the volume of population was 151 people according to calculating by Cochran formula with permissible error deal of 5% and amount of z=1.96, that 140 persons were analyzable who were considered. For sampling in this study, random sampling
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی روانشناختی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل | ||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر رابطه کیفیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی روانشناختی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل بوده، این تحقیق براساس هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه پژوهش حاضر تمام کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل در سال 1393است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل بودند که تعداد آنها 250 نفر می باشدبا توجه به اینکه حجم جامعه مشخص است حجم نمونه با توجه به محاسبه فرمول کوکران که با مقدار خطای مجاز 5% ومقدار96/1Z= ،151 نفر می باشد که از این تعداد 140 تا قابل تحلیل بود که مورد بررسی قرار گرفته و در این تحقیق برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است و از سه پرسشنامه مجزا (با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت)استفاده شده است، و میزان پایایی پرسشنامه توانمند سازی کارکنان 91% و برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی سازمان 97% و برای یادگیری سازمانی 92%كه نشان از پايايي بالاي اين پرسشنامه ها مي باشد . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت بررسی فرضییات تحقیق از روش آزمون همبستگی پیرسون ، ورگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار19SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان با توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.یعنی با افزایش یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان ،توانمند سازی کارکنان هم افزایش می یابد،همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین مولفه های یادگیری سازمانی و مولفه های سرمایه اجتماعی سازمان با توانمند سازی روانشناختی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.یعنی با ایجاد و تقویت مولفه های یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان باعث افزایش توانمند سازی روان شناختی کارکنان می شود که در نهایت کارکنان نسبت به کارشان احساس آزادی عمل بیشتر و تصمیم گیری بهتری را به دنبال خواهد داشت،که در عملکرد یک سازمان تاثیر گذار است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 16 Nov 2018 09:33 | ||||
Last Modified: | 16 Nov 2018 09:33 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1829 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |