A comparison of the association of child maltreatment, working memory and resilience with adjustment in children of substance users and non-users

Torknezhad, Mohammad and Barahmand, Usha and Basharpoor, Sajjad (2015) A comparison of the association of child maltreatment, working memory and resilience with adjustment in children of substance users and non-users. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقايسه ارتباط بين کودک‌آزاري، حافظه فعال و تاب‌آوري با سازگاري در فرزندان مصرف‌کننده‌مواد و فرزندان افراد عادي)
Mohammad Torknezhad.pdf

Download (333kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of the present study was to compare the association of childhood maltreatment, working memory and resilience with adjustment difficulties in children of substance using parents and children of non-users. A causal-comparative research design was used. The statistical population comprised children of all substance users and non-users living in Firoozabad in the year 1393. A sample of 67 children identified through a snowball sampling procedure and a group of 67 controls matched for age and gender were recruited for the study. Data were collected using the Child Abuse Scale, the Working Memory subscale of the Executive Functions Scale, the Connor-Davidson Resilience Scale and the Strengths and Difficulties Questionnaire. Multivariate analysis of variance indicated significant differences between children of substance users and normal controls on childhood abuse, working memory, resilience and adjustment difficulties (p <.05). Furthermore, mediation analysis revealed that in children of substance users, resilience, but not working memory, emerged as a significant mediator between childhood abuse and adjustment difficulties. However, in the group of normal controls, neither resilience nor working memory, influenced the relationship between childhood maltreatment and adjustment difficulties. Findings imply that resilience in children of substance users may buffer the effects of childhood abuse on their adjustment.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقايسه ارتباط بين کودک‌آزاري، حافظه فعال و تاب‌آوري با سازگاري در فرزندان مصرف‌کننده‌مواد و فرزندان افراد عادي
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقايسه ارتباط بين کودک‌آزاري، حافظه فعال و تاب‌آوري با سازگاري فرزندان والدين مصرف‌کننده مواد و افراد عادي بود. روش اين مطالعه علي- مقايسه‌اي بود. جامعه آماری پژوهش کودکان کلیه معتادان ساکن شهرستان فيروزآباد استان فارس درسال 1393 بود. از بين اين افراد نمونه‌اي به حجم 60 نفر با روش نمونه‌گيري گلوله برفي انتخاب شدند و 60 نفر از فرزندان افراد عادي هم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده های مورد نیاز این پژوهش از پرسش‌نامه¬های، کودک¬آزاری، ارزیابی¬رفتاری¬کارکرد اجرایی(حافظه فعال)، تاب¬آوری کانر و دیویسون و پرسش‌نامه توانایی و مشکلات (SDQ) استفاده شد. نتايج تحليل واريانس چند متغييره(MANOVA) نشان داد که ميانگين کودکان داراي والدين وابسته به مواد و کودکان والدين عادي از نظر کودک ازاري ، حافظه فعال ، تاب آوري و سازگاري تفاوت معني داري مشاهده مي شود(05/0< p). وهمچنين نتايج تحليل داده‌ها براي نقش تاب‌آوري و حافظه فعال به عنوان متغييرهاي واسطه در رابطه بين کودک‌آزاري و سازگاري کودکان والدين معتاد و عادي نشان مي‌داد که در کودکان عادي فقط تجربه کودک‌آزاري بر سازگاري آنان تاثير مي‌گذارد و تاب‌آوري و حافظه فعال هيچ تاثيري بر شدت اين رابطه نداشت. اما در کودکان والدين معتاد، مشاهده مي‌شود که هرچند حافظه فعال هيچ نقشي ندارد، تاب‌آوري بر رابطه بين کودک‌آزاري و سازگاري کودکان تاثير ميانجي را دارد. اين نتايج حاکي از اين است که درکودکان والدين معتاد تاب‌آوري مي‌تواند از اثرات منفي کودک‌آزاري بر مشکلات سازگاري محافظت کند. بنابراين اقدامات پيش‌گيري براي اين کودکان در معرض خطر طراحي مي‌شوند مي‌توانند از مداخله‌هايي جهت افزايش تاب‌آوري اين کودکان بهره‌بگيرند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Barahmand, UshaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 16 Nov 2018 09:35
Last Modified: 16 Nov 2018 09:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1835

Actions (login required)

View Item View Item