Banisadr, Elham and hajloo, Nader and Sobhi Gharamaleki, Naser (2015) Effectiveness of group psychoeducation provided by bipolar patients families on patients adherence to medical treatments،mental health and Perceived Stress of their care providers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشی آموزش روانی گروهی خانواده ها بر پیروی از دستورات دارویی،سلامت روانی و استرس ادراک شده مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی)
Elham Banisadr.pdf Download (870kB) |
Abstract
This study aimed to evaluate the effectiveness of mental training on medication compliance families; mental health and perceived stress in caregivers of patients with bipolar disorder have been conducted.This experimental pre-posttest design with control group. The subjects in this study consisted care-givers of all patients admitted to hospital with a diagnosis of bipolar disorder Ghods Hospital inSanandaj in 1393 has formed. Samplings were available for a total of 40 patients with a diagnosis of bipolar and those who refuses to cooperate are chosen on the basis of clinical diagnosis in their records and interviewing and clinical interviews, semi-structured Skid accidentally In both control and experimental groups were assigned (n = 20 per group). Mental health and perceived stress questionnaire Goldberg Kuhn was completed by caregivers. The patients and control groups and tested in terms of medication compliance were evaluated by Safrn form. The experimental group for 8 sessions of mental training methods were families after completion of treatment in both groups were re-tested above. The results were analyzed using spss software version 21. Statistical analysis included descriptive statistics (such as mean, standard deviation, minimum and maximum scores) and inferential statistics The results of analysis of covariance showed that the grades of mental health and perceived stress is a significant difference between experimental and control groups (P <0/05). The results of analysis of covariance showed that the grades medication compliance between the two groups were significantly different. (P <0/05).The results showed that psychological training can be used as an effective treatment in the mental health and medication compliance to be applied. The therapy is beneficial in reducing perceived stress Keywords: family psycho-education, mental health, perceived stress, medication compliance, patients with bipolar disorder.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش روانی گروهی خانواده ها بر پیروی از دستورات دارویی،سلامت روانی و استرس ادراک شده مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش روانی گروهی خانواده ها بر پیروی از دستورات دارویی،سلامت روانی و استرس ادراک شده مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی انجام شده است.طرح این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهشی در این تحقیق را مراقبین کلیه بیماران بستری در بیمارستان قدس شهر سنندج در سال 1393 با تشخیص اختلال دو قطبی تشکیل داده اند. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بوده که در مجموع 40 نفر از بیمارانی که تشخیص دوقطبی و حاضر به همکاری باشند انتخاب و بر حسب تشخیص درج در پرونده و نیز مصاحبه ی بالینی و مصاحبه کلینکی نیمه ساختار یافته ی اسکید به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). سپس پرسشنامه های سلامت روانی گلدبرگ و استرس ادراک شده ی کوهن توسط مراقبین بیماران تکمیل گردید. همچنین بیماران در دو گروه کنترل و آزمایش از حیث پیروی از دستورات دارویی توسط فرم سافرن که توسط مراقب تکمیل شد، ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت روش آموزش روانی خانواده قرار گرفت. پس از اتمام دوره درمانی هر دو گروه مجدد ا ً مورد آزمون فوق قرار گرفتند. نتایج، به کمک نرم افزار spssنسخه 21 تجزیه و تحلیل شد. روش آماری شامل آمار توصیفی (شامل میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره ها) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) بود.نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پس آزمون سلامت روان و استرس ادراک شده دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین بین نمرات پس آزمون پیروی از دستورات دارویی بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. (05/0P<).نتایج نشان داد که آموزش روانی خانواده می تواند به عنوان درمان موثری در افزایش سلامت روان و نیز پیروی از دستورات دارویی به کار برده شود. همچنین این درمان در کاهش استرس ادراک شده سودمند است. كليد واژه¬ها: آموزش روانی خانواده، سلامت روانی، استرس ادراک شده، پیروی از دستورات دارویی، بیماران اختلال دو قطبی. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 16 Nov 2018 09:57 | ||||
Last Modified: | 16 Nov 2018 09:57 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1836 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |