Comparision of the quality Functioning, Communication and family cohesion among families students user and non-user virtual social network

Hoseinzadeh, Ali and khalegkhah, Ali and rezaeisharif, Ali and Ghamari Givi, Hosein (2015) Comparision of the quality Functioning, Communication and family cohesion among families students user and non-user virtual social network. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Ali Hoseinzadeh.pdf

Download (322kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aimed to compare the performance, quality and consistency of communication between the families of the students' families and non-virtual social network users was conducted. The method study was causal-comparative. The study population included all male students at the secondary level schools in the academic year 1394-1393 with a volume of 15940 people Ardabil formed. Cluster sampling was random. Due to the sample size Krejcie & Morgan, with a view to fault α= 0/05 was considered nearly 375 the number of 369 questionnaires were analyzed. To collect the data, a family of performance measurement tools with the reliability (α=0/87) in the form of six components and test-pattern of family relationships in terms of component-oriented dialogue with reliability (α=0/86) and orientation conformity with reliability (α=0/81) and family cohesion questionnaire with reliability (α=0/88) was used. Collected data using statistical tests ANOVA, t-test and Whitney U test were analyzed. The results showed that the difference in performance between users and non-family (sig= 0/01<0/05) is significant. The dialogue between family and non-user groups (sig=0/00<0/05) is significant. The difference in family conformity and non-user groups (sig=0/00<0/05) is significant. The difference in family cohesion and solidarity and non-user groups (sig=0/66>0/05) is not significant.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی مقایسه¬ای کیفیت عملکرد، ارتباطات و انسجام خانواده در بین خانواده¬های دانش¬آموزان کاربر و غیرکاربر شبکه¬های اجتماعی مجازی
Persian Abstract: این پژوهش به¬منظور مقایسه¬ی کیفیت عملکرد، کیفیت ارتباطات و انسجام خانواده در بین خانواده¬های دانش¬آموزان کاربر شبکه¬های اجتماعی مجازی و غیرکاربر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسه¬ای بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه¬ی دانش¬آموزانِ پسر در مقطع دبیرستان مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1394-1393 با حجم 15940 نفر تشکیل می¬داد. روش نمونه¬گیری از نوع تصادفی خوشه¬ای بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0=α قریب به 375 نفر در نظر گرفته شد که تعداد 369 پرسشنامه قابل تحلیل بود. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬ی ابزار سنجش عملکرد خانواده با پایایی (87/0=α) در قالب شش مؤلفه¬ی و پرسشنامه¬ی الگوی ارتباطات خانوادگی در قالب دو مؤلفه جهت¬گیری گفت و شنود با پایایی (86/0=α) و جهت¬گیری همنوایی با پایایی (81/0=α) و پرسشنامه¬ی انسجام خانواده با پایایی (88/0= α) استفاده شد. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون¬های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون t دو گروهی مستقل و آزمون یومان ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که: تفاوت کیفیت عملکرد خانواده دو گروه کاربر و و غیرکاربر (05/0>01/0sig=) معنی¬دار است. تفاوت میزان گفت و شنود خانواده در دو گروه کاربر و غیرکاربر (05/0>00/0sig=) معنی¬دار است. تفاوت میزان همنوایی خانواده در دو گروه کاربر و غیرکاربر (05/0>00/0sig=) معنی¬دار است. هم چنین تفاوت میزان انسجام و هم¬بستگی خانواده در دو گروه کاربر و غیرکاربر (05/0<66/0sig=) معنی¬دار نیست.
Supervisor:
SupervisorE-mail
khalegkhah, AliUNSPECIFIED
rezaeisharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Givi, HoseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:11
Last Modified: 16 Nov 2018 10:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1858

Actions (login required)

View Item View Item