A Comparison of Interpersonal Sensitivity, Affect Balance, Negative Mood Regulation and Emotional Expressiveness in students with and without learning disabilities

Porzoor, Parviz and Narimani, Narimani and Basharpoor, Sajjad (2015) A Comparison of Interpersonal Sensitivity, Affect Balance, Negative Mood Regulation and Emotional Expressiveness in students with and without learning disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقایسه حساسیت بین فردی، تعادل عاطفی، تنظیم خلق منفی و ابرازگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری)
Parviz Porzoor.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study is to compare A Comparison of Interpersonal Sensitivity, affect balance, negative mood regulation and emotional expressiveness in students with and without learning disabilities. This is a causal-comparative study. The Sample this study was 90 students. 45 students with learning disabilities were selected through simple random and 45 normal students who were selected by matched method. Data were collected using of interpersonal sensitivity measure (IPSM) boyce & parker, affect balance scale (ABS) bradburn, negative mood regulation (NMR) Scale and berkeley expressivity questionnaire (BEQ). The collected data were analyzed by descriptive indicators and multivariate analysis of variance (MANOVA) test. Results showed that there was significant difference between the two groups of students in Interpersonal Sensitivity, affect balance, negative mood regulation and emotional expressiveness. The findings of this study indicate that learning disabled students face difficulties in the context of skills Interpersonal-communication, behavioral and shortcomings in emotions. Because the school performance and interpersonal and emotional skills students may reciprocally influence to each other, Therefore, understanding the social, behavioral and emotional characteristics of Sufferers learning disabilities, including essential steps in the diagnostic and rehabilitation process of this students. Keywords: Interpersonal Sensitivity, Affect Balance, Negative Mood Regulation, Emotional Expressiveness

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه حساسیت بین فردی، تعادل عاطفی، تنظیم خلق منفی و ابرازگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقایسه ی حساسیت بین فردی، تعادل عاطفی، تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانش آموز بود. 45 دانش آموز با ناتوانی یادگیری به روش تصادفی ساده و 45 دانش آموز عادي به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حساسیت بین فردی (IPSM) بویس و پاپکر، تعادل عاطفی(ABS) برادبورن، مقیاس تنظیم خلق منفی(NMR) کاتانزار و میرنز و بیانگری هیجانی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از شاخص هاي توصيفي و تحليل واريانس چندمتغيري(مانوا) تجزيه و تحليل شدند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه بين دانش آموزان دارای ناتوانی يادگيري و عادي در حساسیت بین فردی، تعادل عاطفی، تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان ناتوان در يادگيري در زمینه ی مهارت های بین فردی- ارتباطی و رشد عاطفی- هیجانی است. از آنجايي كه عملكرد تحصيلي و مهارت های بین فردی و عاطفی دانش آموزان ممكن است به طور متقابل بر هم تأثير بگذارند، لذا شناخت ويژگي هاي رفتاری، اجتماعی و هیجانی - عاطفي مبتلايان به ناتوانی هاي يادگيري از جمله گام هاي اساسي در فرآيند تشخيص و بازپروري این دانش آموزان است. كليد واژه¬ها: حساسیت بین فردی، تعادل عاطفی، تنظیم خلق منفی، ابرازگری هیجانی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:12
Last Modified: 16 Nov 2018 10:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1861

Actions (login required)

View Item View Item