Evaluation of the role of mood states, loneliness and self-efficacy in predicting social adjustment of adolescents orphaned

maleki alaviyan, Nayer and Atadokht, Akbar and basharpor, Sajjad and Narimani, Mohammad (2015) Evaluation of the role of mood states, loneliness and self-efficacy in predicting social adjustment of adolescents orphaned. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی نقش حالات خلقی، احساس تنهایی و خوداثربخشی در پیش بینی سازگاری اجتماعی نوجوانان بی‌سرپرست)
Nayer maleki alaviyan.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to evaluate the role of mood states, loneliness and self-efficacy in predicting social adjustment of adolescents orphans in boarding centers welfare Urmia. The study was a descriptive correlational. The study population included 14 to 17-year-old boys and girls who do Urmia city, which is being held at boarding centers. A sample of about 100 people who were – selected with simple random sampling. Tools compatibility questionnaire Bel (1962), comprising of loneliness Asher and Wheeler (1985), self-efficacy questionnaire Alndyk (1984 Avzvld and Crowe, (1986), a questionnaire of emotional states Brvmz (BRUMS-32) ,respectively. Data done by Pearson correlation and multiple regression analysis, the results showed that with regard to the amount of p = 0/000 0, it can be argued that statistically mood states orphans can predict social adjustment, and also due to the p = 0.000 , could claim that statistically the variables loneliness and social adaptation of orphans have a significant relationship. Keywords: emotional states, loneliness, self-efficacy, social adjustment, teenage orphans

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی نقش حالات خلقی، احساس تنهایی و خوداثربخشی در پیش بینی سازگاری اجتماعی نوجوانان بی‌سرپرست
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش حالات خلقی، احساس تنهایی و خوداثربخشی در پیش بینی سازگاری اجتماعی نوجوانان بی سرپرست در مراکز شبانه روزی بهزیستی ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان دختر و پسر 14 الی 17 ساله شهرستان ارومیه می‌باشد که بی سرپرست بوده و در مراکز شبانه روزی بهزیستی به سر می‌برند. نمونه‌ی مورد مطالعه 100 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی ساده ¬انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سازگاری بل(1962)، پرسشنامة احساس تنهايي آشر و ويلر (1985)، پرسشنامه خوداثربخشی الندیک(،1984 اوزولد و کرو، 1986)، پرسشنامه حالات خلقی برومز (BRUMS-32) بودند. داده‌ها به وسیله آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد نتایج نشان داد که سازگاری اجتماعی نوجوانان بی¬سرپرست بااحساس تنهایی و خوداثربخشی رابطه داشته ولی با حالات خلقی رابطه معنی¬داری ندارد. بنابراین برای ارتقاء سازگاری اجتماعی نوجوانان بی¬سرپرست می¬توان از مداخلات مبتنی بر تنهاییی و مداخلات مبتنی بر خوداثربخشی استفاده کرد. كليد واژه¬ها: حالات خلقی، احساس تنهایی ، خوداثربخشی ، سازگاری اجتماعی، نوجوانان بی سرپرست
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
basharpor, SajjadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:25
Last Modified: 15 Dec 2018 16:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1881

Actions (login required)

View Item View Item