Modeling the Factors Affecting the Talent Management Teachers in Secondary School Education in Ardebil

Ahmadi, Hasan (2017) Modeling the Factors Affecting the Talent Management Teachers in Secondary School Education in Ardebil. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مدل یابی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه مدارس شهر اردبیل)
Hasan Ahmadi.pdf

Download (508kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The Purpose of this study was design a model for talent management secondary school teachers in Ardabil city. For this purpose, the exploratory mixed model was used and data were collected from teachers and teacher educators during two-stage. In the first stage, based on the grounded theory method, 18 Were interviewed individually, in a three-step qualitative data coded categories and sub talent management process and relations between them were teachers. Based on results of qualitative research phase, a questionnaire and initial model was designed. Finally, with the Participation of 331 teachers, questionnaires were performed and analyzed. Data was analyzed for finding the relationship between endogenous and exogenous variables and generalizing of qualitative results. Indices of model indicated the good fit of data to conceptual model that was assumed based on research findings in the first stage of research. The results showed the 13 categories in the paradigmatic model including : the causal conditions (organizational maturity and organizational structure), factors (occupational and organizational factors), main category (merotpcracy), talent management strategies (teaching staff, plan implementation talent, decentralization), context factors (eg teachers, systematic structure, training facilities) intervening conditions (independent schools) and outcomes (organizational development), talent management process of education and teachers in schools that reflects the relationships between different dimensions. In step pattern on quantitative research, presented in the form of hypotheses derived from qualitative data analysis was confirmed.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: مدل یابی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه مدارس شهر اردبیل
Persian Abstract: هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل بود. به این منظور از طرح اکتشافی آمیخته استفاده شد و داده‌ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری شد. در مرحله نخست با بررسی و تفحص در مبانی نظری و پژوهشات انجام شده در خصوص مدیریت استعداد و با بهره‌گیری روش نظریه داده بنیاد با 18 نفر از متخصصان و معلمان نمونه اردبیل به صورت فردی مصاحبه شد؛ طی سه مرحله کدگذاری داده‌های کیفی مقوله‌های اصلی و فرعی فرایند مدیریت استعداد معلمان و روابط بین آن‌ها به دست آمد. در مرحله بعد بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله پژوهش کیفی، پرسشنامه و الگوی اولیه طراحی شد و در نهایت با مشارکت 331 نفر از معلمان متوسطه اردبیل الگوی مذکور آزمون شد. تحلیل داده‌های کمی به منظور شناخت روابط بین عوامل و تعمیم یافته‌های مرحله نخست انجام شد. شاخص‌های برازندگی الگو حاکی از برازش مطلوب داده‌ها با الگوی مفهومی است که پژوهشگر بر اساس یافته¬های مرحله پژوهش کیفی مفروض دانسته بود. نتایج پژوهش نشان‌دهنده 13 مقوله کلی بود که در قالب الگوی پارادایمی: شامل شرایط علی (بلوغ سازمانی و ساختار سازمانی)، عوامل تأثیرگذار (عوامل شغلی و سازمانی)، مقوله کانونی (¬شایسته‌گرایی)، راهبردهای مدیریت استعداد (آموزش کارکنان، طرح¬ریزی اجرای مدیریت استعداد، تمرکز¬زدایی)، عوامل زمینه¬ای (مشارکت معلمان، ساختار نظامند، امکانات آموزشی) شرایط مداخله‌گر (¬استقلال مدارس) و پیامدها (¬بالندگی سازمانی)، فرایند مدیریت استعداد معلمان در مدارس آموزش‌وپرورش و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می¬کردند. در الگو مرحله کمی پژوهش، روابط ارائه شده در قالب فرضیه‌های منبعث از تحلیل یافته‌های کیفی بررسی و تائید شد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 01 Oct 2018 08:46
Last Modified: 01 Oct 2018 08:46
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/189

Actions (login required)

View Item View Item