the relationship between organizatioal learning and distributed leadership with organizational health

Barzanooni, Javad and Moradi, Masoud and Rezaeisharif, Ali (2015) the relationship between organizatioal learning and distributed leadership with organizational health. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه بین یادگیری سازمانی و رهبری توزیعی با سلامت سازمانی مدارس متوسطه)
Javad Barzanooni.pdf

Download (337kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between organizational learning and distributed leadership of organizational health in high schools. The research method is descriptive - correlation. The population consisted of all the high school teachers in Neyshbur Province that included 1151 individuals (636 women and 515 men). Based on the number of the population and Morgan table, a sample of 290 subjects (160 females and 130 males) was selected using convenience sampling method. The data collection tools were questionnaires of organizational health by reliability of 0/94 organizational learning questionnaire of Chiva et al, coworkers by reliability of 0/93 and distributed leadership questionnaire of Orogan and Konoski by reliability of 0/89 distributed among the sample and descriptive statistic methods (mean, standard deviation), and inferential statistics methods (t-test, Pearson correlation and multi regression). the Findings of the research showed that organizational learning and distributed leadership mean is upper than the conceptualization mean and organizational health of the school was assessed as moderate. Also all elements organizational learning and all elements distributed leadership with organizational health is meaningful relationship. In the between variables research distributed leadership and Among the elements of distributed leadership, the Participatory decision-making are the predictor of organizational health at high school.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین یادگیری سازمانی و رهبری توزیعی با سلامت سازمانی مدارس متوسطه
Persian Abstract: هدف اين پژوهش، بررسي ارتباط بین یادگیری سازمانی و رهبری توزیعی با سلامت سازمانی در مدارس متوسطه شهرستان نیشابور می¬باشد. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران مقطع متوسطه شهرستان نیشابور که شامل 1151 نفر (636 زن و 515 مرد) بوده تشکیل می¬دهند. با توجه به تعداد جامعه و بر اساس جدول کرجسی - مورگان نمونه¬ای به حجم 290 نفر (160 زن و 130 مرد) به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه¬هاي سلامت سازمانی هوی و تارتر(1997) با پایایی 94/0، یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک(2006) با پایایی 93/0 و رهبری توزیعی ایلمور (2000) با پایایی 89/0 استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از روش¬های آماری فراوانی، آزمون t تک نمونه¬ای، ضريب همبستگی پيرسون و رگرسيون چند متغيری استفاده گرديد. يافتههاي پژوهش نشان داد كه میانگین نمره رهبری توزیعی و يادگيري سازماني دبیران از میانگین مفهومی بالاتر است و میانگین نمره سلامت سازمانی مدارس در حد متوسط ارزیابی شد. تمام مولفههاي یادگیری سازمانی و تمام مولفههاي رهبری توزیعی با سلامت سازمانی همبستگی مثبت معنیدار دارند. از میان متغیرهای پژوهش، رهبری توزیعی و از میان مولفههای رهبری توزیعی، تصمیم¬گیری مشارکتی سهم بیشتری در پیش بینی سلامت سازمانی در مدارس متوسطه را دارا ميباشند
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaeisharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:33
Last Modified: 16 Nov 2018 10:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1893

Actions (login required)

View Item View Item