Investigation of the factors affecting the academic stress in female students of high schools

Malekpour, Tahereh and Rezaei Sharif, Ali and Ghamari Givi, Hosein (2015) Investigation of the factors affecting the academic stress in female students of high schools. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه)
Tahereh Malekpour.pdf

Download (307kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The goal of this research is to investigate the effective factors on academic stress in female students of high schools in Rasht within 1393-1394. The method applied in this research is typical description based on the correlation and statistical samples of 364 female students of high schools which has been randomly sampled based on the Morgan’s sampling table. They answered questionaires of the academic stress (ASQs), continence, attachment to counterparts, attachments to parents and attachment to the class. The results showed that, meaningfully, there is positive relationship between individual factors and academic stress in students of high school according to the obtained S value (S=0.012) which is less than 0.05. Thus the increase in one variable leads to increase in the other. Additionally, there is positive relationship between family factors and academic stress in terms of the obtained S (S=0.001) which is less than 0.01. There is positive relationship between institutional factors and academic stress based on the S (equal to 0.001) which is less than 0.01. Finally, there is meaningful positive relationship between the social factors and the academic stress based on the obtained S (S=0.003) that is less than 0.01.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع تحصیلی متوسطه‌ی شهرستان رشت در سال تحصیلی94-1393 بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دختران مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های شهر رشت تشکیل می‌دادند که حجم آن 6885 نفر بود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و نمونه‌ی آماری،364 دانش‌آموزدختر مقطع‌متوسطه بود که براساس جدول تعیین نمونه‌ی مورگان، به روش تصادفی انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های استرس تحصیلی (ASQ)، خویشتن‌داری، دلبستگی به همتایان، دلبستگی به والدین و دلبستگی به کلاس پاسخ دادند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که بین عوامل فردی و استرس تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با توجه به مقدار S (سطح معنی‌دار) به دست آمده (01/0s=) که كوچكتر از 05/0 بود، به طور معنی‌داری رابطه‌ی مثبت وجود دارد و با افزایش یک متغیر، متغیر دوم افزایش می‌یابد. همچنین بین عوامل خانوادگی و استرس تحصیلی با توجه به مقدار S (سطح معنی‌دار) به دست آمده (001/0s=) که كوچكتر از 01/0 بود، به طور معنی‌داری رابطه‌ی مثبت وجود دارد. بین عوامل آموزشگاهی و استرس تحصیلی نیز مقدار S (سطح معنی‌دار) به دست آمده (001/0s=) که كوچكتر از 01/0 بود نشان داد بين دو متغير بطور معني‌داري رابطه‌ی مثبت وجود دارد. در نهایت بین عوامل اجتماعی و استرس تحصیلی نیز مقدارS (سطح معنی‌دار ) بدست آمده بين دو متغير (003/0s=) که كوچكتر از 01/0 بود حاکی از وجود رابطه‌ی معنی‌داری میان دو متغیر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که بین عوامل فردی، خانوادگی، آموزشگاهی و اجتماعی با استرس تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشته و این عوامل باعث افزایش استرس تحصیلی در دانش آموزان می‌شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Givi, HoseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Nov 2018 14:53
Last Modified: 25 Nov 2018 14:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2115

Actions (login required)

View Item View Item