Shaygan Manesh, Zahra and Sobhi Gharamaleki, Naser and Narimani, Mohamad (2016) Effectiveness of Leahy’s cognitivebehavioral therapy and Young's schema therapy on social anxiety disorder and its dependent symptoms. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشي درمان شناختي رفتاري ليهي و طرحواره درماني يانگ بر اختلال اضطراب اجتماعي و نشانه¬های وابسته به آن)
Zahra Shaygan Manesh.pdf Download (359kB) |
Abstract
This research is a clinical trial study investigated the effectiveness of cognitive behavioral therapy and schema therapy designs by determining and comparing social anxiety in the experimental and control groups when entering the treatment, after treatment, and 6 weeks after treatment. The sample of study comprised 60 patients with social anxiety obtained the highest score in the social anxiety test of (SPIN). The scores of subjects were obtained using social anxiety scale and Multi-dimensional Body Self Relations. After homogenization, samples were divided into two experimental groups and one control group. In experimental groups, 20 people were trained in cognitive behavioral therapy, according to Leahy package during 20 sessions and 20 people were trained in schema therapy according to Yang package, while 20 people in the control group received no training. Data were collected by self-report method and they were analyzed using SPSS software. Results showed that there was significant difference between social anxiety and multi-dimensional self-body improvement in the experimental group, when entering the study, after treatment, and after 6 weeks of treatment. While, in the control group, significant difference was not observed in this regard. This means that cognitive-behavioral therapy and schema therapy were effective in reducing social anxiety and improving the multidimensional self-body relations.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشي درمان شناختي رفتاري ليهي و طرحواره درماني يانگ بر اختلال اضطراب اجتماعي و نشانه¬های وابسته به آن | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشي درمان شناختي رفتاري ليهي و طرحواره درماني يانگ بر اختلال اضطراب اجتماعي و نشانه¬ های وابسته به آن انجام گردید. این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که تأثیر درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی را با تعیین و مقایسه اضطراب اجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل به هنگام ورود به درمان و بعد از درمان و 6 هفته بعد از آن مورد بررسی قرار داده است. نمونه¬ های پژوهش را 60 نفر از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی تشکیل داده بودند که در آزمون اضطراب اجتماعی (SPIN) بیشترین نمره را کسب کردند. نمرات آزمودنی¬ها با استفاده از مقیاس¬های اضطراب اجتماعی، روابط چند بعدی خود بدن به دست آمده است. نمونه¬های پژوهش پس از همگن شدن، به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه¬ های آزمایش، 20 نفر تحت آموزش درمان شناختی رفتاری طبق پکیج لیهی و 20 نفر تحت طرحواره درمانی طبق پکیج یانگ قرار گرفتند و 20 نفر گروه کنترل تحت هیچ برنامه آموزشی قرار نگرفت. ابزار گردآوری داده¬ ها روش خود گزارش ¬دهی و با به کارگیری نرم¬افزار SPSSتجزیه و تحلیل گردید. یافته¬ها نشان داد که در گروه¬ های آزمایشی، بین اضطراب اجتماعی و بهبود روابط چند بعدی خود بدن، به هنگام ورود به پژوهش و بعد از درمان و 6 هفته بعد از درمان اختلاف معنی¬داری وجود داشته است. در حالی که در گروه کنترل از این نظر، تفاوت معنی¬داری مشاهده نشد. بدین معنی که درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی در کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط چند بعدی خود بدن مؤثر واقع شده است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 25 Nov 2018 15:06 | ||||
Last Modified: | 25 Nov 2018 15:06 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2131 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |