Comparing Resilience, Spiritual Intelligence and Marital Satisfaction in the Mothers of Students With and Without Mental Disability

Sheikhi Zavieh, Jafar (2018) Comparing Resilience, Spiritual Intelligence and Marital Satisfaction in the Mothers of Students With and Without Mental Disability. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مقایسه ی تاب آوری، هوش معنوی و رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان با و بدون کم توانی ذهنی)
Jafar Sheikhi Zavieh.pdf

Download (389kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of present study was to comparing the resilience, spiritual intelligence and marital satisfaction in the mothers of students with and without mental disability. In this study, was used of causal-comparative methods. The statistical community to research all the mothers of the students mentally low (109) and mothers of normal students (15583) subjects in the elementary course of the school in parsabad city year 1396-97. The Statistical Society of the 30 mothers have low child mentally (15 males and 15 females) to a simple random sampling method and 30 mothers of normal children (15 males and 15 females) to a cluster method for making multiple-stage fitted. The data of this research was collected through the questionnaire, Connor and Davidson resilience, King spiritual intelligence and enrich marital satisfaction spiritual. For the analysis of test data analysis of multivariate variance (manova). The findings showed that resilience in the variable and its components (individual merit conception, negative emotion, positive acceptance of change and safe relationships, spiritual influences and control), the mothers of students mental low score lower in comparison with ordinary students to mothers. It's also the spiritual intelligence and its component variables (although critical thinking, personal meaning production, expansion of the transcendent consciousness and sharpness mode) as well as the mothers of the students mentally low scores lower in comparison with ordinary students ' mothers. And also in the marital satisfaction variable (marital satisfaction, Ideal distortion components, communication, conflict resolution, financial management, sex, parenting, egalitarianism and religious orientation) mothers of students scores lower than low mentally normal students ' mothers. Findings of this research So between the resilience, intelligence and marital satisfaction, there is a significant difference between the two groups. Of the research findings can be used in the formulation of programs to enhance spiritual resilience, intelligence and marital satisfaction of mothers with little children be mentally to work up to the children and families it is to help your high quality along with the hardships of life be evaluated over the next To come forward.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه ی تاب آوری، هوش معنوی و رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان با و بدون کم توانی ذهنی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقایسه¬ی تاب¬آوری، هوش معنوی و رضایت زناشویی در مادران دانش¬آموزان با و بدون کم توانی ذهنی بود. در این پژوهش از روش علی – مقایسه¬ای استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه¬ مادران دانش¬آموزان کم توان ذهنی (109 نفر) و مادران دانش¬آموزان عادی (15583 نفر) دوره¬ی ابتدایی شهر پارس آباد در سال تحصیلی 97- 1396 تشکیل دادند. از این جامعه آماری 30 نفر از مادران دارای فرزند کم توان ذهنی (15 نفر پسر و 15 نفر دختر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده و 30 نفر از مادران دارای فرزند عادی (15 نفر پسر و 15 نفر دختر) به روش خوشه¬گیری چند مرحله¬ای انتخاب گردید. داده¬های این پژوهش از طریق پرسش¬نامه¬های تاب-آوری کانر و دیویدسون، هوش معنوی کینگ و رضایت زناشویی انریچ جمع¬آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که در متغیر تاب¬آوری و مولفه¬های آن (تصور از شایستگی فردی، تحمل عاطفه منفی، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی)، مادران دانش¬آموزان کم توان ذهنی نمره¬ی پایین¬تری در مقایسه با مادران دانش¬آموزان عادي به دست آوردند. همچنین در متغیر هوش معنوی و مولفه¬های آن (تفکر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی، بسط حالت هشیاری و آگاهی متعالی) نیز مادران دانش¬آموزان کم توان ذهنی نمرات پایین¬تری در مقایسه با مادران دانش¬آموزان عادي کسب کردند. و نیز در متغیر رضایت زناشویی (در مولفه¬های تحریف آرمانی، رضایت زناشویی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، رابطه جنسی، فرزندپروری، مساوات¬طلبی و جهت¬گیری مذهبی) نمرات مادران دانش¬آموزان کم توان ذهنی پایین¬تر از مادران دانش¬آموزان عادی بود. بنابراین بین تاب¬آوری، هوش معنوی و رضایت زناشویی دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. یافته¬هاي این پژوهش را می¬توان در تدوین برنامه¬هایی براي افزایش هوش معنوی، تاب¬آوری و رضایت زناشویی مادران داراي فرزند کم توان ذهنی به کار برد تا به این کودکان و خانواده¬هاي آن¬ها کمک شود تا کیفیت خود را بالا ببرند و با ناملایمات زندگی با توان بیشتري کنار بیایند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sadeghi, GodarzUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 01 Oct 2018 15:19
Last Modified: 01 Oct 2018 15:19
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/216

Actions (login required)

View Item View Item