The role of consumer TV personality and interaction with audiences in the behavior of television shopping (Case study in Ardebil)

Reshadatnia, Parisa (2017) The role of consumer TV personality and interaction with audiences in the behavior of television shopping (Case study in Ardebil). Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (نقش شخصیت تلویزیونی مصرف کنندگان و تعامل با مخاطبان در رفتار خرید تلویزیونی (مطالعه¬ی موردی شهر اردبیل))
Parisa Reshadatnia.pdf

Download (407kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Various researches in the field of consumer behavior have shown that one of the most important factors affecting the behavior of consumer consumers is their personality traits. Accordingly, there is no doubt that recognizing television personality characteristics is one of the most important factors in order to better understand TV viewers and possibly predict their television shopping behavior and to greatly influence their performance.Today's teleshopping is an important tool in marketing and advertising. The reason for this could be the ability of teleshopping to reduce costs and provide people with easier and quicker access to services, and save time and transparency in prices. Teleshopping is one of the shopp by remot and non-store purchases. These programs are either distributed over an independent network or among other network programs and contain complete information about the features of the product, its price and after-sales service. The purpose of this research is to investigate the effects of Teleshaping advertising on consumer purchasing behavior in the city of Ardabil. To reach the influential factors on consumer purchasing behavior, the sample space of 344 people who have reached the age of independence has been taken into consideration in this study, aged over 18 years old, and has experienced at least one television shopping. The data gathering tool was a standard questionnaire on the Internet for testing and structural equation modeling using SPSS software and smsrt pls. The results showed that TV dependency and watching TV shows affects their dependence on television shopping. Teleshopping dependency will increase the Para social interaction of individuals and gain more awareness and knowledge about telephony products, and as a result of the overall effect of these factors, it will increase the hours of watching television shopping programs, as these hours of increase It leads to shopping behavior in viewers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش شخصیت تلویزیونی مصرف کنندگان و تعامل با مخاطبان در رفتار خرید تلویزیونی (مطالعه¬ی موردی شهر اردبیل)
Persian Abstract: پژوهش¬های گوناگون در حوزه¬ی رفتار مصرف کنندگان نشان داده است که یکی از مهم¬ترین عوامل مؤثر در رفتار خرید مصرف کنندگان، ویژگی¬های شخصیتی آنان می¬باشد. بر این اساس جای تردیدی باقی نمی¬ماند که برای شناخت بهتر بینندگان تلویزیونی و به احتمال زیاد پیش¬بینی رفتار خرید تلویزیونی آنها و در نهایت تأثیرگذاری بر عملکرد آنان، شناخت ویژگی¬های شخصیتی مخاطبان تلویزیونی از عوامل مهم و مؤثر است. امروزه تله شاپینگ، ابزار با اهمیتی در امر بازاریابی و تبلیغات است. دلیل این امر می¬تواند توانایی تله شاپینگ در کاهش هزینه¬ها و دسترسی آسان و سریعتر افراد به خدمات و صرفه¬جویی در زمان و شفاف¬سازی در قیمت¬ها باشد. تبلیغات تله شاپینگ یکی از برنامه¬های خرید از راه دور و یا خرید غیر فروشگاهی به شمار می¬رود. این برنامه¬ها یا از یک شبکه مستقل و یا در میان برنامه¬های شبکه¬های دیگر پخش می¬شوند و حاوی اطلاعات کاملی درباره¬ی ویژگی¬های کالا، قیمت آن و خدمات پس از فروش می¬باشند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیرات تبلیغات تله شاپینگ بر رفتار خرید مصرف کنندگان در شهر اردبیل شکل گرفته است. برای دستیابی به عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید مصرف کنندگان، فضای نمونه 344 نفری که به سن استقلال مالی رسیده باشند که در این تحقیق سنین بالای 18 سال مد نظر قرار گرفته است و نیز حداقل یکبار خرید تلویزیونی را تجربه کرده باشند، انتخاب گردید. همچنین ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه استاندارد به صورت اینترنتی وحضوری برای آزمون استفاده شده و مدل¬سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSSو smsrt pls مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که وابستگی به برنامه¬های تلویزیونی و تماشای برنامه¬های خرید تلویزیونی بر وابستگی به خرید تلویزیونی تأثیرگذارند. وابستگی به برنامه¬های خرید تلویزیونی منجر به افزایش تعاملات اجتماعی افراد و کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات تله شاپینگی می شود و در نتیجه تأثیر کلی این عوامل موجب افزایش ساعات تماشای برنامه¬های خرید تلویزیونی می¬گردد که هرچه این ساعات افزایش یابد منجر به رفتار خرید در بینندگان می¬گردد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Asgarnezhad Nouri, BagerUNSPECIFIED
hazeri, HatefUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
zarei, gasemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 01 Oct 2018 15:23
Last Modified: 01 Oct 2018 15:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/222

Actions (login required)

View Item View Item