Determination of no-tillage and conventional tillage systems in tractor fuel consumption and its effects on some soil physical properties

Rezapour Sarabi, Milad and Mesri Gundoshmian, Tarahom and Abbaspour-Gilandeh, Yousef and Ahmadi, Azim (2015) Determination of no-tillage and conventional tillage systems in tractor fuel consumption and its effects on some soil physical properties. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تعيين ميزان مصرف سوخت تراکتور در دو سیستم بی¬خاک¬ورزی و خاک¬ورزی مرسوم و تاثیر آن روی برخی از خواص فیزیکی خاک)
Milad Rezapour Sarabi.pdf

Download (917kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The use of fossil fuels is an important factor in providing the power required for agricultural activities. Tillage is one of the infrastructural operations in agriculture. By selecting the appropriate method of tillage operation leads to decrease in fuel consumption and energy cost. Reduced tillage and no-tillage planting, in addition to reducing fuel consumption, resulting in retention of crop residue on the soil surface and significant impact on improving the structure and physical properties of soil. Effects of conventional tillage and no-tillage on the amount of required force draft, fuel consumption and some soil physical properties such as moisture content and soil density was investigated.Field experiments was was carried out in the city of Germy (Ardabil province) by MF 2960 tractor in three speeds (three gear engaged). The average traveling speed of tractor, fuel consumption (liters per hour and liters per hectar), average slip, net traction force (requidred drawbar force), moisture content and density of soil at depths of 10, 15 and 20 cm for tillage and planting systems was measured. Factorial experiment design was implemented and data analysed with SPSS 22.0 software. So mean comparission of tretment was done using Duncan's multiple range tests. The linear regression fited to predict fuel consumption based on travelling speed and draft force, analysis of regression was significant at α=%1. The results showed with incresing speed, however, hourly fuel consumption increases but despite of this, fuel consumption

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تعيين ميزان مصرف سوخت تراکتور در دو سیستم بی¬خاک¬ورزی و خاک¬ورزی مرسوم و تاثیر آن روی برخی از خواص فیزیکی خاک
Persian Abstract: چكيده: استفاده از سوخت¬هاي فسيلي به عنوان نهاده مهم در تامين توان مورد نياز براي فعاليت¬هاي كشاورزي از اهميت به سزايي برخوردار است. خاک‌ورزی جزء عمليات زيربنايي در كشاورزي بوده و بيشترین مصرف انرژي را در میان عمليات زراعي دارد. با انتخاب روش مناسب خاک¬ورزی می¬توان کمترین میزان مصرف سوخت در نتیجه حداقل هزینه و انرژی، در عملیات خاک¬ورزی را کسب کرد. کاهش عملیات خاک¬ورزی و کشت با خاک¬ورزی حداقل، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، سبب باقی ماندن بقایای گیاهی در سطح خاک شده و تاثیر قابل ملاحظه¬ای بر بهبود ساختمان و خصوصیات فیزیکی آن خواهد داشت. به منظور بررسي اثرات روش¬هاي خاک‌ورزی مرسوم و بی¬خاک‌ورزی بر مقدار توان مورد نياز، ميزان مصرف سوخت و برخي از خواص فيزيكي خاك شامل رطوبت و جرم مخصوص ظاهري خاک، آزمايشي با سه تيمار خاک‌ورزی بر اساس ماشين¬هاي خاک‌ورزی و کشت مرسوم با کمبینات و خطی¬کار و سیستم بی¬خاک¬ورزی با خطی¬کار بی¬خاک¬ورز با استفاده از تراکتور MF 6290 هر کدام در سه دنده متفاوت با دور موتور ثابت در مزرعه¬ای واقع در شهرستان گرمی استان اردبیل اجرا شد تا پارامترهای میانگین سرعت حرکت واقعی تراکتور در مزرعه، میزان مصرف سوخت به صورت زمانی (لیتر بر دقیقه) و مساحتی (لیتر بر هکتار)، میانگین درصد لغزش در طول مسیر، مقدار نیروی مقاوم کششی (توان مالبندی)، میزان رطوبت و دانسیته خاک در عمق¬های 10، 15 و 20 سانتیمتری برای سیستم¬های خاک‌ورزی و کشت اندازه‌گیری شود. تجزیه و تحلیل آماری، تجزیه واریانس، مقایسه میانگین¬ها و اثرات متقابل با استفاده از آزمون چند دامنه¬ای دانکن و محاسبه روابط رگرسیونی به کمک نرم¬افزار آماری SPSS انجام شد. پارامترهای نوع روش خاک‌ورزی و کشت، میزان نیروی کششی مقاوم و سرعت پیشروی (شمار دنده) عواملی که اثرات آنها بر روی میزان مصرف سوخت تراکتور معنی¬دار شد (سطح احتمال 1%). پارامترهای نوع روش خاک‌ورزی و کشت، سرعت پیشروی (شمار دنده)، درصد رطوبت اولیه خاک و دانسیته اولیه خاک عواملی هستند که اثرات آنها بر روی میزان نیروی مقاوم کششی تراکتور معنی¬دار هستند. نتایج نشان داد که افزایش سرعت با وجود اینکه مصرف لیتر بر ساعتی سوخت تراکتور را افزایش می¬دهد ولی باعث کاهش مصرف سوخت از نقطه نظر لیتر بر هکتاری آن در هر دو روش خاک‌ورزی و کشت می¬شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mesri Gundoshmian, TarahomUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abbaspour Gilandeh, YousefUNSPECIFIED
Ahmadi, AzimUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Agronomy & Plant Breeding
Divisions > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Agronomy & Plant Breeding
Divisions: Subjects > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Agronomy & Plant Breeding
Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Agronomy & Plant Breeding
Date Deposited: 13 Dec 2018 13:35
Last Modified: 13 Dec 2018 13:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2250

Actions (login required)

View Item View Item