Alinezhad Khorram, Mahmud and Negahdar, Alireza and Abitorabi, Masoud (2014) Increament Evaluation Of The Bearing Capacity Of Bored Piles In clay In Laboratory Conditions. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (ارزیابی افزایش ظرفیت باربری شمع¬های درجا در خاک رسی در شرایط آزمایشگاهی)
Mahmud Alinezhad Khorram.pdf Download (803kB) |
Abstract
Piles according to implementation method are in different types that can be named as bored piles, driving pile, knocking- casting pile such as Hompress system, Frank shell piles of prestcore type by help of water jet and spiral piles and so on, but the most applicable bored and driving piles are the ones with steel sections. Using piling method for making vibration, noise, and environmental problems in urban places face with limitations; therefore, bored piles are mainly the used choice in these places. In this research first a new method in bored pile implementation is suggested in weak clay that soil beside pile is congested Then To evaluate the performance of this method, sample piles with a diameter of 10 cm and a length of one meter have been executed by in situ and proposed methods and experimental and numerical studies were performed to determine the bearing capacity. After completion of the geotechnical laboratory testing, to determine the load bearing capacity of pile, we used load standard testing according to ASTM-D-1143 standard and the results were recorded as load-subsidence graphs. Using Davison limit method, load bearing of piles were determined and the results show the increased load bearing capacity of 25 to 30% in the piles implemented by the proposed method. Numerical Simulation of study pile was carried out by finite element method using Abaqus software with explicit dynamic process. Only strain control method is used in this model, and the effects of border area in the interface between clay and sand is simulated assigning degrees of freedom and introducing the frictional interaction, The modeling results show 35 percent increase in load bearing capacity. The results of experimental and numerical studies to showed relative improvement in the bearing capacity for the proposed method, therefore development and further studies are recommended to carry piles with real scale
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | ارزیابی افزایش ظرفیت باربری شمع¬های درجا در خاک رسی در شرایط آزمایشگاهی | ||||
Persian Abstract: | شمع¬ها از نظر اجرا انواع مختلفی دارند که می¬توان به اجرای شمع به روش درجا، کوبشی، شمع¬های کوبیدنی- ریختنی مانند سیستم Holmpress، شمع¬های پوسته¬ای مانند شمع فرانکی، ساخت شمع از نوع حفره بیش تنظیمی به کمک جت آب و شمع های پیچشی و ... اشاره نمود اما پرکاربردترین آنها شمع¬های بتنی¬درجا و شمع¬های کوبشی با مقاطع فولادی هستند. استفاده از روش شمعکوبی بدلیل ایجاد لرزش، سروصدا و مشکلات زیست محیطی در محیط¬های شهری با محدودیت¬هایی روبرو است لذا شمع¬های درجا عمدتا گزینه مورد استفاده در این اماکن خواهند بود. در این پژوهش ابتدا روشی نوین برای اجرای شمع¬های درجا در رس ضعیف پیشنهاد می¬شود که در طی آن خاک اطراف شمع به صورت شعاعی متراکم می¬گردد، به منظور ارزیابی از عملکرد این روش نمونه شمع¬هایی به قطر 10 سانتی¬متر و طول یک متر به روش درجا و پیشنهادی در سایت اجرا شدند و مطالعات آزمایشگاهی و عددی برای تعیین و مقایسه ظرفیت باربری آنها انجام پذیرفت. بعد از اتمامه آزمایش¬های ژئوتکنیکی از محل برای تعیین ظرفیت باربری شمع¬ها از آزمایش بارگذاری استاندارد مطابق استاندارد ASTM-D-1143 استفاده شد و نتایج آزمایش به صورت نمودارهای بار- نشست ثبت گردید. به کمک روش حدی دیویسون ظرفیت باربری شمع¬ها تعیین گردیدند که نتایج افزایش ظرفیت باربری 25 الی 30 % شمع¬ها اجرا شده به روش پیشنهادی را نشان می¬دهد. شبیه سازی عددی شمع¬های مورد مطالعه به روش المان محدود و به کمک نرم افزار آباکوس با رویه دینامیک صریح انجام گرفت و شرایط استفاده از روش شبه استاتیکی به منظور حفظ شرایط استاتیکی مسئله اغنا گردید. در این مدل تنها از روش کنترل کرنش استفاده شده و اثرات ناحیه مرزی در فصل مشترک بین خاک رسی و ماسه¬ای بر اساس مقید کردن درجات آزادی و معرفی اندرکنش اصطکاکی شبیه¬سازی شده است، نتایج مدلسازی افزایش 35 درصدی ظرفیت باربری را نشان می¬دهد. نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و عددی بهبود نسبی ظرفیت باربری را برای روش پیشنهادی نشان می¬دهد لذا توسعه و مطالعات بیشتر برای اجرای شمع¬های با مقیاس واقعی توصیه می¬شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||
Date Deposited: | 13 Dec 2018 13:42 | ||||
Last Modified: | 13 Dec 2018 13:42 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2260 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |