Ghorbani, Mehdi and Azizian Kohan, Nasrin and Nobakht, Farzad and Moharamzadeh, Mehrdad (2018) The Effect of Interactive Marketing Application on Customer Shopping Behavior in Sporting Stores. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (تأثیر کاربرد بازاریابی تعاملی بر رفتار خرید مشتری در فروشگاههای ورزشی)
Mehdi Ghorbani.pdf Download (812kB) |
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of interactive marketing on consumer purchasing behaviors in sports shops. The present research is applied in terms of purpose and descriptive method and has been surveyed. The statistical society is comprised of all sports equipment consumers in Tabriz city, which purchased product distribution channels within a month. The relative estimation of the statistical population was estimated to be about 1500 persons based on the information available from the sports equipment vendors. 385 randomly selected cluster samples were selected based on Morgan sample size table. In this research, an interactive marketing questionnaire was used to collect information. To collect the data through questionnaires, at first, coordination was carried out with the sports department of the city and presented to the stores and a questionnaire was distributed among the selected customers as an example with the necessary explanations. The completed questionnaires were collected and analyzed. To test the hypotheses, the structural equation method was used by the LISREL software. The results showed that there is a relationship between communication tactics, personalization tactics, reward tactics and commitment with the customer's desire, and there is no relationship between preferential behavior tactics and customer willingness. The results also showed that there is a relationship between communication commitment and shopping behavior.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تأثیر کاربرد بازاریابی تعاملی بر رفتار خرید مشتری در فروشگاههای ورزشی | ||||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر تأثیر کاربرد بازاریابی تعاملی بر رفتار خرید مشتری در فروشگاههای ورزشی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه مصرف کنندگان لوازم ورزشی از فروشگاههای ورزشی در شهر تبریز تشکیل میدهند، که در مدت یک ماه از کانالهای توزیع محصول خرید نمودهاند. برآورد نسبی جامعه آماری براساس اطلاعات مستخرج از فروشندگان لوازم ورزشی حدود 1500 نفر بود که براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به تعداد 385 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بازاریابی تعاملی استفاده شد. برای جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامهها، ابتدا با فروشگاهای ورزشی شهر هماهنگیهای لازم انجام شد و در فروشگاهها حضور به عمل آمد و پرسشنامه در بین مشتریان انتخاب شده به عنوان نمونه همراه با توضیحات لازم پخش گردید. پرسشنامههای پر شده جمعآوری و تجزیه و تحلیل شدند. برای آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری که توسط نرم افزار لیزرل انجام میگیرد، استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تاکتیک ارتباطات، تاکتیک شخصی سازی، تاکتیک پاداش و تعهد ارتباطی با تمایل مشتری ارتباط وجود دارد ونیز بین تاکتیک رفتار ترجیحی و تمایل مشتری ارتباط وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد بین تعهد ارتباطی و رفتار خرید ارتباط وجود دارد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2018 13:48 | ||||||
Last Modified: | 13 Dec 2018 13:48 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2267 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |