The Effectiveness of Group Psychological Education on the Level of Mental Health Literacy of People Referring to Health Centers

Khezri, Hiwa (2017) The Effectiveness of Group Psychological Education on the Level of Mental Health Literacy of People Referring to Health Centers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی آموزش های روانشناختی گروهی بر سطح سوادِ سلامت روان افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی)
Hiwa Khezri.pdf

Download (385kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

One of the health dimensions that has attracted the attention of communities is increasing mental health. Mental health literacy refers to the knowledge and attitudes of individuals towards mental health as factors influencing the mental health of a community. The aim of this study was to investigate the effectiveness of group psychological training on mental health literacy among those referring to health centers. The research population consisted of all the people referred to the health centers, of whom 60 were randomly selected. A random sample of 30 people in the experimental group and 30 others in the control group were replaced. The experimental group received group psychological training during the five sessions while the control group did not receive any training. Both groups before and after education were evaluated by the Mental Health Literacy Scale (MHLS). The results showed that psychological training improved the level of mental health literacy in the experimental group compared with the control group. Also, comparing the results in the two groups showed that group psychological training improved the recognition of mental disorders, the knowledge of how to obtain information on mental health, information about available professional services and help seeking in mental health assistance. Regarding the results, it can be concluded that group psychological training is effective on the level of mental health literacy of people referring to health centers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش های روانشناختی گروهی بر سطح سوادِ سلامت روان افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی
Persian Abstract: یکی از ابعاد سلامت که به صورت روز افزون توجه جوامع را به خود جلب کرده است سلامت روان است. سواد سلامت روان یعنی باورها و نگرش های افراد نسبت به سلامت روان از عوامل موثر بر سلامت روان یک جامعه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش های روانشناختی گروهی بر افزایش میزان سواد سلامت روان افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی انجام گرفت. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان اشنویه در سال 95 بودند که از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند. از این تعداد به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایشی و 30 نفر دیگر هم در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طول پنج جلسه تحت آموزش های روانشناختی گروهی قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی در یافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد آموزش ها به وسیله ی مقیاس سواد سلامت روان(MHLS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش های روانشناختی موجب بهبود سطح سواد سلامت روان افراد گروه آزمایشی در مقایسه با افراد گروه کنترل شده بود(01/0˂P). همچنین مقایسه نتایج در دو گروه نشان داد که آموزش های روانشناختی گروهی موجب بهبودی بازشناسی اختلالات روانی، دانش چگونگی کسب اطلاعات در زمینه سلامت روان، اطلاعات افراد در مورد خدمات حرفه ای در دسترس و کمک طلبی در زمینه سلامت روان شده بود(01/0˂P). با توجه به نتایج موجود معلوم می شود که آموزش های روانشناختی گروهی بر افزایش میزان سواد سلامت روان افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی موثر است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sadeghi, GodarzUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghadirian, LalehUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 01 Oct 2018 15:28
Last Modified: 01 Oct 2018 15:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/229

Actions (login required)

View Item View Item