The Effectiveness of visual perception training on improving the attention and working memory of children with ADHD

Taghizadeh Hir, Sara (2017) The Effectiveness of visual perception training on improving the attention and working memory of children with ADHD. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه و حافظه کاری کودکان مبتلا به ADHD)
Sara Taghizadeh Hir.pdf

Download (949kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the effectiveness of visual perception training on improvement of attention and working memory in children with attention deficit/ hyperactivity disorder(ADHD). This was an experimental study with the pre and post- test design and group control. The statistical population of this study comprised all pre-school children in Ardebil in the academic year 1995-96, who were diagnosed as ADHD students based on DSM-5 diagnostic criteria and Short Form and Revised Conforming Rating Scale for Parents(CPRS-R:S). Among them, 30 were selected by screening method and after a structured clinical interview and were randomly assigned with equal ratios in intervention and control group. The research instruments were: Short Form and Revised Conforming Rating Scale for Parents(CPRS-R:S), Toulouse-Pieron’s attentional Test and Wechsler memory test (multiplication) The Data were statistically analyzed using multivariate analysis of covariance(MANCOVA). Results showed that there was a significant difference between the experimental group that received visual perceptual training and the control group. The finding indicate that visual perceptual training is effective on improvement of attention and working memory in children with ADHD. So; In addition to other educational methods, visual perception training can be used to improve the attention of students with ADHD.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه و حافظه کاری کودکان مبتلا به ADHD
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه و حافظه¬کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی بود. این پژوهش به صورت آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه¬ی دانش¬آموزان پسر دارای اختلال ADHD که در مقطع پیش¬دبستانی شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد (برآورد تقریبی بر اساس شیوع:350 نفر)، که از بین آن¬ها تعداد 30 نفر به شیوه غربالگری، پس از مصاحبه بالینی ساختمند انتخاب و به طور تصادفی و با نسبت های مساوی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تمرینات ادراک دیداری را به مدت مداخله 10 جلسه¬ی 45 دقیقه¬ای دریافت کرد. گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. ابزار¬های مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل فرم کوتاه و تجدید نظر شده¬ی مقیاس درجه¬بندی کانرز والدین، آزمون توجه تولز-پیرون و آزمون هوشی وکسلر کودکان(خرده آزمون فراخناي ارقام) بود. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری(MANCOVA)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش که تحت آموزش ادراک دیداری قرارگرفته¬اند و گروه کنترل تفاوت معنی¬داری وجود دارد. این یافته¬ها نشان می¬دهد که آموزش ادراک دیداری در بهبود توجه و حافظه¬کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی موثر است. بنابرین می¬توان در کنار سایر روش¬های آموزشی از ادراک دیداری برای بهبود توجه و حافظه¬کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sadeghi, GoodarzUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 02 Oct 2018 09:51
Last Modified: 02 Oct 2018 09:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/249

Actions (login required)

View Item View Item