Asadi, Samaneh and Abolghasemi, Abbas and Basharpoor, Sajjad (2014) The efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on cognitive failures and emotional processing in anxious nurses. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی در پرستاران مضطرب)
Samaneh Asadi.pdf Download (578kB) |
Abstract
Anxiety disorders are among thewidely today in all parts of theirlives there Mindfulness-based cognitive therapy is a third generation cognitive behavior therapy in treatment of anxiety disorders. Accordingly,the necessity of usin gteaching methods which are more effective and reduce the callsare important. We aimed to determine the efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on emotional processing in anxious nurses. In this quasi-experimental study in which the pre-test - post-test control group was used. 40 subjects completed the study sample was randomly selected nurses in Ardabil anxiety groups (mindfulness-based cognitive therapy) and were assigned to the waiting list. Anxiety questionnaire for data collection - Trait mindfulness questionnaires and scales were used to emotional processing. Data analysis of variance with the software SPSS v.16were analyzed. results showed that the mean scores of anxiety and emotional processing in the experimental group was significantly decreased compared to the control group of nurses (0/01>P). The results showed that training of knowledge-based cognitive therapy on anxiety and emotional processing has been effective in nurses.Therefore, based on knowledge of cognitive therapy training to improve nurses'anxiety and emotional processing should be taken in to consideration.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی در پرستاران مضطرب | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی در پرستاران مضطرب بود. این پژوهش به¬صورت شبه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش شامل 40 آزمودنی بود که از میان پرستاران دارای اضطراب شهر اردبیل انتخاب و به¬صورت تصادفی در گروه¬های آزمایش(شناخت درمانی مبتنی بر ¬ذهن آگاهی) و کنترل گمارده شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسش¬نامه اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر، پرسش¬نامه ذهن آگاهی فرایبرگ، پرسش¬نامه نارسایی شناختی برادبنت، مقیاس پردازش هیجانی باکر و پرسش¬نامه افکار اضطرابی ولز استفاده شد. داده¬های پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی علایم اضطراب را کاهش، نارسایی شناختی و پردازش هیجانی را به¬طور معناداری بهبود و ذهن آگاهی را افزایش می¬دهد (01/0> P). با توجه به یافته¬های پژوهش می¬توان بیان کرد که شناخت درمانی مبتنی بر¬ ذهن آگاهی می¬تواند در بهبود مشکلات روان شناختی¬ و افزایش سلامت روانی پرستاران موثر باشد و استفاده از¬ این روش درمانی برای مبتلایان به اضطراب در جامعه پرستاران ایرانی پیشنهاد می¬شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 16 Nov 2018 08:24 | ||||
Last Modified: | 16 Nov 2018 08:24 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2576 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |