The effectiveness of verbal self instruction on academic stress and academic burnout students

Ebadi, Somaye (2017) The effectiveness of verbal self instruction on academic stress and academic burnout students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی خودآموزی کلامی بر استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان)
Somaye Ebadi.pdf

Download (699kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present research was aimed examining the effectiveness of verbal self instruction on academic stress and academic burnout students. The desing of the study was quasi-experimental in which pretest-posttest with control group. The population comprised all female students of first round high schools of Kaboodrahang city in the academic year of 1395-96 (2016-17). Wich attention to existing limitations in sampling procedure, in the first place, one particular school was selected in available type among the first round high schools in Kaboodrahang city. Then, among the persons who asquire high scores in Zazhakouva and maslach questionnaire, 40 were selected and assigned in two groups randomly (20 students as experimental group and 20 students as control group). Subjects of experimental group received 10 sessions training in verbai self instruction skills (and each session duration was 45-60 minutes) and no intervention conducted on control group. In order to collect data, Zazhakouva academic stress questionnaire (2005) and Maslach academic burnout questionnaire (2002) were used. Data was analyzed by using multivariable convariance statistical test. Finding of the research showed that the effectiveness of verbal self instruction on academic stress and academic burnout students wich susceptibility to addiction was confirmed and students of experimental group in regard to control group students have less academic stress and academic burnout. Therefore, we can conclude that verbal self instruction skills on academic stress and academic burnout students wich susceptibility to addiction.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی خودآموزی کلامی بر استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خودآموزی کلامی بر استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه ی دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطهی شهر کبودراهنگ در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که با توجه به محدودیتهای موجود در عمل نمونهگیری، ابتدا از میان مدارس دخترانه دورهی اول متوسطهی شهر کبودراهنگ، یک مدرسه به صورت در دسترس انتخاب شد، سپس پرسشنامههای استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ (2002) بر روی کلیهی دانشآموزان این مدرسه اجرا گردید و در نهایت از بین کسانی در پرسشنامهی استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی نمرهی بالایی کسب کرده بودند، 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 10 جلسهی یک ساعته مهارتهای خودآموزی کلامی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر اثربخشی خودآموزی کلامی بر استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان مورد تایید قرار گرفته است و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پس آزمون، به طور معنیداری استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی کمتری داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودآموزی کلامی در کاهش استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان، تاثیر معنیداری دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslamy, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 03 Oct 2018 08:52
Last Modified: 03 Oct 2018 08:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/269

Actions (login required)

View Item View Item