Mystical idea the shah dai shirazi in the masnavi mashahed

Aghanezhad Sayin, Saeed (2017) Mystical idea the shah dai shirazi in the masnavi mashahed. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اندیشه¬های عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی مشاهد)
Saeed Aghanezhad Sayin.pdf

Download (384kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Shah Dai Shirazi who has several verses and proses is one of gnostic poets in 9th c., student of Shah Nematollah Vali, and missionaries of Ibn Arabi's gnostic thoughts. "Mashahed" is the first one of his six Masnavis. This Masnavi consisted of seven martyrdom places such as demand, abstraction, verve, discovery, knowledge, truth, and unification. Since this mystic work hasn’t been studied as it deserves, this study is an attempt to study the mystic thoughts of Shah Dai Shirazi in the mentioned Masnavi using analytic-descriptive method. To this end, the mystic terms of this Masnavi were extracted and compared with important Sufieh books and mystics of first mystic tradition. Then the reflection of mystic thoughts of Ibn Arabi and mystics of second mystic tradition were considered in the investigation of mystic terms of this Masnavi. The result of the study indicates that 1-Shah Dai's attitude toward expressing some mystic terms is similar to mystics of first mystic tradition. 2- Shah Dai expressed mystic contents in accordance with his thinking style and Ibn Arabi's thoughts. 3- Although it is not possible to make a boundary between first and second mystic tradition or two practical and theoretical approaches as interpreted by contemporary experts, Shah Dai's ontological approach has been reflected more rather than epistemological approach and the title "mashahed" for this masnavi shows the poet's emphasis on intuition and ontological approach

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اندیشه¬های عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی مشاهد
Persian Abstract: شاه داعی شیرازی یکی از شاعران عارف قرن نهم هجری، از شاگردان شاه نعمت¬الله ولی و از مبلّغان اندیشه¬های عرفانی ابن¬عربی است که آثار متعدّدی به نظم و نثر از وی باقی مانده¬است. مثنوی «مشاهد» اوّلین مثنوی از مثنوی¬های شش¬گانه¬ی وی است. این مثنوی از هفت مشهد تشکیل یافته که عبارتند از: طلب، تجرید، ذوق، کشف، معرفت، حقیقت و توحید. با توجّه به این¬که این اثر عرفانی تاکنون آن¬گونه که شایسته است، مورد مطالعه قرار نگرفته است، در این پژوهش اندیشه¬های عرفانی شاه داعی شیرازی در مثنوی یاد شده، با بهره¬گیری از روش تحلیلی - توصیفی مطالعه شده¬است. به این منظور ابتدا اصطلاحات عرفانی این مثنوی استخراج و با امّهات کتب صوفیّه و عرفای سنّت اوّل عرفانی مقایسه و تطبیق داده شد. سپس بازتاب اندیشه¬های عرفانی ابن عربی و عارفان سنّت دوم عرفانی در مطالعه¬ی اصطلاحات عرفانی این مثنوی مطمح نظر قرار گرفت. حاصل این مطالعه و مقایسه و تطبیق بیانگر این نکته است که: 1- طرز تلقّی شاه داعی در بیان برخی از اصطلاحات عرفانی، با عرفای سنّت اوّل عرفانی مشابه هست. 2- شاه داعی در بیان مضامین عرفانی، مطابق با مشرب فکری خو و متأثر از اندیشه¬های ابن عربی به بیان مضامین عرفانی پرداخته است. 3- هرچند که میان سنّت اوّل و دوم عرفانی، یا به تعبیر برخی از صاحب¬نظرانِ معاصر، میان دو رویکرد عملی و نظری، در مثنوی مشاهد نمی¬توان خطّ و مرزبندی مشخّصی را معیّن کرد؛ امّا رویکرد هستی¬شناسانه شاه داعی، بیش از رویکرد معرفت¬شناسانه¬ در این اثر بازتاب پیدا کرده است و انتخاب عنوان «مشاهد» برای این مثنوی گویای تأکید شاعر برشهود و رویکرد هستی¬شناسی وی است
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mokhtari, MasrooreUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Gaffari, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 03 Oct 2018 08:55
Last Modified: 03 Oct 2018 08:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/275

Actions (login required)

View Item View Item