Sheikhbagheri, Sevda (2017) The Effectiveness of Play Therapy on Manifest Anxiety, Depression and Impulsivity of Working Children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب آشکار، افسردگی و تکانشگری کودکان کار)
Sevda Sheikhbagheri.pdf Download (678kB) | Preview |
Abstract
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of play therapy on manifest anxiety, depression and impulsivity of working children. The study approach was semi-experimental with pre and post-test design. The research population consisted of all 930 working children who had refered to Association for Child Labor Protection of Tehran to gain educational and professional help in winter 1395. The sample included 40 working children who were selected through purposive approach among 50 children who were selected through the available approach and were put randomly in the experimental (n=20) and control (n=20) group. Revised Children's Manifest Anxiety Scale (Reynolds and Richmond ,1978), Children's Depression Inventory (Kovacs and Beck,1981) and Barratt Impulsiveness Scale (2004) were used as the study tool. In this study, some techniques of group play therapy were presented once a week, in 10 sessions through 2/5 months. ANCOVA showed that play therapy has a positive significant effect on manifest anxiety, depression and impulsivity of working children. These results have important implications for education, consulting services and helping working children.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب آشکار، افسردگی و تکانشگری کودکان کار | ||||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب آشکار، افسردگی و تکانشگری کودکان کار صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه این پژوهش را تمامی کودکان کار مراجعه کننده به انجمن حمایت از کودکان کار شهر تهران در سال 1395 تشکیل میدادند که تعداد آن ها 930 نفر بود. نمونه شامل 40 کودک کار بود که از میان 50 کودکی که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، پس از ارزیابی هر سه متغیر به شکل هدفمند گزینش شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 کودک) و گواه (20 کودک) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (1987)، پرسشنامه افسردگی کودکان (1981) و پرسـشنامـه تكانـشگري بـارت 11 (2004) استفاده شد. بازی درمانی گروهی در 10 جلسه ی یکساعته به صورت یک روز در هفته و گروهی، به مدت 5/2 ماه ارائه گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) نشان داد که بازی درمانی گروهی بر اضطراب آشکار، افسردگی و تکانشگری کودکان کار تاثیر مثبت معناداری دارد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش، خدمات مشاوره ای و یاری رسانی به کودکان کار دارد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||||
Date Deposited: | 03 Oct 2018 08:56 | ||||||
Last Modified: | 03 Oct 2018 08:56 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/276 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |