Relationship Between Brand Personality ond Fans Loyaltyof Orumieh Shardary Volleyball Club

paydar, Sajjad (2017) Relationship Between Brand Personality ond Fans Loyaltyof Orumieh Shardary Volleyball Club. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بررسی ارتباط شخصیت برند و وفاداری هواداران باشگاه والیبال شهرداری ارومیه)
Sajjad paydar.pdf

Download (9MB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The subject of costumer’s loyalty to a special product or trade mark is so important because it can be said that the most valuable possessions of the companies are their loyal customers. From another point of view, the characteristic of a brand is a very crucial and important issue in brand management that is not considered much more to that in Iran. Therefore, this study is conducted by the aim of investigating the relationship between brand characteristic and the loyalty of Urmia’s Shahrdari volleyball club fans. This study is a descriptive research that is done surveying factors. Data collection procedure is field work and from the purpose point of view it is an experimental research. To collect data, it is used from character questionnaire of sport teams (Tsio tso, 2012) with 24 items and five scales, attitude loyalty questionnaire (Mahouni, Madrigal, Howard, 2000) with 14 items and behavioral loyalty questionnaire (Mahouni et al., 2000, Van & Piers, 2003) with 5 items were provides according to literature review that their reliabilities were obtained through Cronbach's alpha for character questionnaire of sport teams was 81%. And for loyalty questionnaire it was 64%. Content validity of the questionnaires were investigated and validated by the masters of sport management. The population of this study were 5000 individuals among those Urmia’s Shahrdari Volleyball Club fans that the samples of the study were estimated with considering the Cochran formula 357 persons. Sapling was simple randomly selection of individuals. The questionnaires were distributed and collected in match day that was a competition between Urmia’s Shahrdari team and Tehran’s Peykan team in Al-qadir stadium. To analyze the data, it is used from SPSS software version 24. The results showed that each of five dimensions of characteristic features of brand (competition, prestige, morals, originality, and validity) has a positive and meaningful relationship with loyalty dimensions (attitude, behavioral).

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی ارتباط شخصیت برند و وفاداری هواداران باشگاه والیبال شهرداری ارومیه
Persian Abstract: موضوع وفاداری مشتری به یک محصول یا علامت تجاری خاص حائز اهمیت فراوانی است، چرا که می‌توان گفت با اهمیت ترین دارایی بسیاری از شرکت‌ها مشتریان وفادار آنها می‌باشند. از طرفی شخصيت برند مقوله بسيار مهمي در مديريت برند است كه در ايران توجه کمی‌به آن شده است. به همین منظور، این تحقیق با هدف بررسی ارتباط شخصیت برند و وفاداری هواداران باشگاه والیبال شهرداری ارومیه انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام می‌شود . به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های شخصیت برند تیم های ورزشی (تسیوتسو، 2012) با 24گویه و 5 بعد ، پرسش نامه وفاداری نگرشی(ماهونی،مادریگال، هاوارد،2000) با 14 گویه و پرسش نامه وفاداری رفتاری (ماهونی و همکاران 2000، وان و پیرس،2003) با 5 گویه با توجه به ادبیات تحقیق تهیه شد که میزان پایایی آن‌ها به وسیله آزمون آلفای کرونباخ ، برای پرسش نامه شخصیت برند تیم های ورزشی 81/.و برای پرسش نامه وفاداری 74/.بدست آمد.روایی محتوایی پرسش نامه ها توسط اساتیدحوزه مدیریت ورزشی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق 5000نفر از هواداران باشگاه والیبال شهرداری ارومیه بودند که تعداد نمونه با توجه به فرمول کوکران357نفر برآورد شد. نمونه گیری به صورت نمونه های در دسترس صورت گرفت . پرسش نامه های تحقیق در ورزشگاه الغدیر ارومیه در روز مسابقه بین شهرداری ارومیه و پیکان تهران توزیع وجمع آوری شد.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار های،24 spss استفاده شد. نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد پنجگانه ویژگی‌های شخصیتی برند (رقابت،پرستیژ،اخلاقیات،اصالت ،اعتبار) با ابعاد وفاداری (نگرشی،رفتاری)رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moharamzadeh, MehrdadUNSPECIFIED
Azizian, NasserinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Naghizadeh Baghi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 03 Oct 2018 09:07
Last Modified: 03 Oct 2018 09:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/288

Actions (login required)

View Item View Item