Hosseini Shojaee, Seyed Esmaeil (2018) Effectiveness of self-control training on resilience and self- efficacy in mothers of student with intellectual disability. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثربخشی آموزش خودکنترلی بر تابآوری و خودکارآمدی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی)
Seyed Esmaeil Hosseini Shojaee.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of self-control training on the resilience and self-efficacy of mothers of mentally disabled students. To examine this, 36 mothers of mental retarded students in Qom city were selected through purposive sampling. Participants were divided into two experimental and control groups and tested in In the form of a quasi-experimental design. The experimental group received 10 sessions (weekly two sessions) in the self-control training program, while the control group was engaged in normal activities during this time. The Persian version of Rosenbaum's self-control scale (1980), the Connor –Davidson Resilience Scale (2003) and Sherer Self-efficacy Scale (1982) were used to collect information in pre-test and post-test phases. The results were analyzed using Analysis of covariance (ANCOVA). At first, it was found that self-control training led to improvement of self-control performance of participants in the experimental group (F = 84.394, p≤ 0.01), In fact it turned out that the training was done correctly. The results of ANCOVA also indicated a significant increase in resilience in the course of self-control learning (F = 38.188, p≤ 0.01). Finally, it was found that self-control training had no significant effect on self-efficacy of participants (F = 1.542, p > 0.05).
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش خودکنترلی بر تابآوری و خودکارآمدی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر میزان تابآوری و خودکارآمدی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی طرحریزی شد. برای بررسی این امر 36 نفر از مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی شهرستان قم با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان در دو گروه آزمایش و کنترل و در قالب طرح شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، مورد برسی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه (هفتهای دو جلسه) در برنامه آموزش خودکنترلی قرار گرفتند، درحالیکه گروه کنترل طی این زمان به فعالیتهای عادی زندگی مشغول بودند. از نسخههای فارسی مقیاس خودکنترلی رزنبام (1980)، مقیاس تابآوری کونور-دیودسون (2003) و مقیاس خودکارآمدی شرر (1982) برای جمعآوری اطلاعات در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در ابتدا مشخص شد که آموزش خودکنترلی به بهبودی عملکرد شرکتکنندگان گروه آزمایش در خودکنترلی انجامید (394/84 =F، 01/0 p ≤) و در واقع مشخص شد که آموزشها به شکلی صحیحی اجرا شده است. نتایج تحلیل کوواریانس همچنین از افزایش معنادار میزان تابآوری درنتیجۀ آموزش خودکنترلی خبر داد (718/38 =F، 01/0 p ≤). درنهایت مشخص شد که آموزش خودکنترلی تأثیر معناداری در بهبود خودکارآمدی شرکتکنندگان نداشته است (542/1 =F، 05/0 p >). | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 03 Oct 2018 09:22 | ||||
Last Modified: | 03 Oct 2018 09:22 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/307 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |