Ego from the viewpoint of mystics and compare it with the theory of Freud

Salehi, Sadegh (2017) Ego from the viewpoint of mystics and compare it with the theory of Freud. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text («من» از دیدگاه عرفا و مقایسه ی آن با نظریۀ فروید)
Sadegh Salehi.pdf

Download (370kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

In the present study aimed to examine the distinctions "ego" or "self" perspective customarily done in comparison with Freud. Gnostics thought about yourself or me as a divine and spiritual anddivine dignity of the kind that is inclusive of all existence. In contrast, as Freud on my own or as a unique material and the body and mind. In this study, with descriptive and analytical effort It is the problem of the soul (or ego) from a different perspective, you explained and proved me or themselves in Islamic Sufism is about Freud that ego or it only has something instinctive and knows his material is more comprehensive and accurate view. The first chapter of this thesis A review of previous research on the topic and the theoretical principles on issues such as different views psychologists, philosophers, scholars and Muslim religions and philosophical schools of India and partly literal meaning of the term "ego and then the next chapter outlines the "ego" or "self" and Freud's view of Muslim mystics and finally the conclusions are discussed

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: «من» از دیدگاه عرفا و مقایسه ی آن با نظریۀ فروید
Persian Abstract: در پژوهش حاضر با هدف بررسی وجوه تمایز «من» یا «خود» ازدیدگاه عرفا و مقایسۀ آن با دیدگاه فروید صورت می گیرد. تلقی عرفا در مورد خود یا من تلقی الهی و غیر مادی و از سنخ شآن الهی که جامع تمام مراتب وجود است. در مقابل تلقی فروید در مورد خود یا من تلقی مادی و منحصر در سطح بدن و ذهن است. در تلقی عرفا راه شناختن خود یا من حضوری و شهودی است عارف بر ای اینکه بتواند حقیقت خویش را دریابد باید خود را از هر گونه تعلقات دنیوی و مادی پاک کند. در دیدگاه فروید راه شناختن خود یا من ذهنی و تجربی است یعنی شخص با تصور و تجسم سطح بدن به وجود خود یا من پی می برد.در این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته، تلاش براین است به مسئله نفس ( خود یا من) از دیدگاه های مختلف تو ضیح داده شود و ثابت شود من یا خودی که در عرفان اسلامی مطرح است نسبت به دیدگاه فروید که من یا خود را صرفاً دارای جنبۀ غریزی و مادی می داند دیدگاه جامع و دقیق تری است. فصل اول این پایان نامه مروری بر تحقیقات پیشین دربارۀ موضوع مورد بحث می باشد و در بخش مبانی نظری به مواردی از قبیل دیدگاه های مختلف روانشناسان فیلسوفان اندیشمندان مسلمان و ادیان الهی و مکاتب فلسفی هند و تا حدودی معنای لغوی و اصطلاحی «من» و سپس در فصول بعدی به تشریح «من» یا «خود» طبق دیدگاه عرفای مسلمان و دیدگاه فروید و درآخر به نتیجه گیری پرداخته شده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaeeli, AshrafUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahedi, BahmanUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 03 Oct 2018 11:25
Last Modified: 03 Oct 2018 11:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/331

Actions (login required)

View Item View Item