The Role of Positive and Negative Emotions and Emotion Regulation in Anticipation of Resilience and Coping Strategies in Mothers of Children with Mental disabilities

Bashghareh, Abdolhagh (2018) The Role of Positive and Negative Emotions and Emotion Regulation in Anticipation of Resilience and Coping Strategies in Mothers of Children with Mental disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (نقش عواطف مثبت و منفی و تنظیم هیجان در پیش بینی تاب آوری و راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی)
Abdolhagh bashghareh.pdf

Download (461kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study was performed aimed to The role of positive and negative emotions and emotion regulation in anticipation of resilience and coping strategies in mothers of children with mental disabilities.The study was descriptive and correlational. all the mothers with mental-disabled children under rehabilitation centers of welfare organization in the city of gonbadkavoos in 2017 formed the population of this study that Among them using cluster sampling method, 100 mothers were selected and responded to ResilienceConnor& etalquestionnaire, coping strategies Endler &et alquestionnaire, emotion regulation Gross &et alalquestionnaire and Positive and negative emotions Watson& et al alquestionnaire. To analyze the data, tests of Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used. Results showed that is a positive and significant relationship between Resilience with positive emotions and emotional regulation and negative and significant negative emotions. Problem coping with positive emotions and emotional regulation have a positive and significant relationship with negative emotions. There is a positive and significant correlation between emotional-affective coping with positive emotions and emotional adjustment. There is a significant positive correlation with negative emotions (p <0.01). Also, the results of regression analysis showed that 32% of the variance of the irradiation, 26% of the problem-oriented coping variance and 22% of the variance of the emotional-focused coping based on positive and negative emotions and prediction of excitement. These findings support the importance of emotion regulation, positive and negative emotions, in resilience and coping strategies for mothers with mental retardation.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش عواطف مثبت و منفی و تنظیم هیجان در پیش¬بینی تاب¬آوری و راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عواطف مثبت و منفی و تنظیم هیجان در پیش¬بینی تاب¬آوری و راهبردهای سازگاری در مادران دارای کودک ناتوان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. کلّیه¬ی مادران دارای فرزند کم¬توان¬ذهنی تحت پوشش مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی شهرستان گنبدکاووس در سال 97- 1396 جامعه¬ی آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 100 مادر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه¬ی تاب¬آوری كانر- ديويدسون، پرسشنامه¬ی راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر، پرسشنامه¬ی تنظیم هیجان گروس و جان، پرسشنامه¬ی عواطف مثبت و منفی واتسون و همکاران پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که تاب¬آوری با عواطف مثبت و تنظیم هیجان ارتباط مثبت و معنادار و با عواطف منفی ارتباط منفی و معنادار دارد. مقابله مساله مدار با عواطف مثبت و تنظیم هیجان ارتباط مثبت و معنادار و با عواطف منفی ارتباط منفی و معنادار و مقابله هیجان مدار با عواطف مثبت و تنظیم هیجان ارتباط منفی و معنادار و با عواطف منفی ارتباط مثبت و معنادار دارد(p<0.01). همچنین،نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 32 درصد از واریانس تاب¬آوری،26 درصد از واریانس مقابله مساله مدار و 22درصد از واریانس مقابله هیجان مدار براساس عواطف مثبت و منفی و تنظیم هیجان قابل پیش‏‏بینی است. این یافته¬ها از اهمیت تنظیم هیجان، عواطف مثبت و منفی، در تاب آوری و راهبردهای سازگاری مادران دارای کودک کم توان ذهنی حمایت می¬نمایند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 04 Oct 2018 20:59
Last Modified: 04 Oct 2018 20:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/345

Actions (login required)

View Item View Item