Study of marketing channels of potato producers in Ardebil province

Abdpour, Alireza and Rafizadeh, Mohsen and Bashokouh, Mohammad (2017) Study of marketing channels of potato producers in Ardebil province. In: 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017, Ardabil, Iran.

[img] Text
B-00148-AC-2.pdf

Download (542kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The goals of this study is to investigate potato marketing channels in Ardebil province. The data of this research to 2014-2015 crop year, which was collected by special questionnaires from 198 potato producers in all regions of Ardabil province through direct interviews. The results indicate that potato producers have used 6 main channels and 5 dual channels. Stepwise method multiple discriminant analysis was used to determine the effective factors on the selection of marketing channels. Sales price was the most effective factor in selecting the type of marketing channel. The average selling price of 4850 Rials, the lowest and the highest prices, respectively, were for intermediaries with 4480 Rials and exports of 950 Rials per kilogram. Sales to intermediaries with 71.66% of the total amount of sales were most and exports with 0.27% of the lowest sales.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: بررسی کانال¬های بازاریابی تولیدکنندگان سیب¬زمینی در استان اردبیل
Persian Abstract: بررسی کانال¬های بازاریابی محصول سیب¬زمینی در استان اردبیل هدف این مطالعه می¬باشد. اطلاعات این پژوهش مربوط به سال زراعی 94-1393 بوده که به¬وسیله پرسش¬نامه¬های اختصاصی از 198 واحد تولیدکننده سیب¬زمینی در تمام مناطق استان اردبیل از طریق مصاحبه مستقیم گردآوری شد. نتایج بیان¬گر این است که تولیدکنندگان سیب¬زمینی از 6 نوع کانال اصلی و 5 مورد کانال دوگانه استفاده کرده¬اند. برای تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب کانال¬های بازاریابی از تحلیل تشخیصی چند¬گانه گام¬به¬گام استفاده شد. قیمت فروش مؤثرترین عامل انتخاب نوع کانال بازاریابی بود. میانگین قیمت فروش 4850 ریال، کم¬ترین و بیش¬ترین قیمت به ترتیب مربوط به واسطه¬ها با 4480 و صادرات 9500 ریال برای هر کیلوگرم است. فروش به واسطه¬ها با 66/71% کل مقدار فروش بیش¬ترین و صادرات با 27/0% کم¬ترین مقدار فروش را داشته ¬است.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Divisions: Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Subjects > Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Date Deposited: 25 Nov 2018 11:34
Last Modified: 25 Nov 2018 11:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/3536

Actions (login required)

View Item View Item