Abedzadeh Shirvanadeh, Ali (2017) Predictive Multidimensional Health Students Based on Mindfulness, Cognitive Fusion and Prosocial Personality. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (پیشبینی سلامت چند بعدی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی، همجوشی شناختی و شخصیت جامعهپسند)
Ali Abedzadeh Shirvanadeh.pdf Download (853kB) | Preview |
Abstract
Aim: The aim of this study was to investigate the role of mindfulness, cognitive fusion and prosocial personality in predicting multidimensional health of students. Method: The research method was descriptive-correlational. For this purpose, a sample of 370 students from the University of Mohaghegh Ardabili who were studying in the year 1395-96 were selected by random cluster sampling. To collect data, from General Health (Goldberg, 1972) questionnaire, Mindfulness evaluation Scale (Brown & Ryan, 2003), Cognitive Fusion (Gillanders, 2010) questionnaire and Pro-social Personality questionire (Penner, 2003) was used. Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data through SPSS-24 software .Results: The results showed that multidimensional health had a negative relationship with mindfulness (r = -0.22, P <0.01) with cognitive fusion (r = 0.40, P<0.01) and fusion subscale (r =0.37, P<0.01) have a positive relationship and with the prosocial personality (r = -0.11, P <0.01) and oriented empathy Subscales (r = -./15, P <0.01) is a negative correlation and 20% of the variance multidimensional health of students is explained by predictor variables (P <0.001). Beta coefficients showed that mindfulness with -0.22, cognitive fusion with 0.40 and prosocial personality with -0.11 were predictive of dependent variables.Conclusion: According to research findings, mindfulness, cognitive fusion and prosocial personality can predict multidimensional health; thus with educating and enhancing the mindfulness and prosocial personality, and interventions related to cognitive fusion can increase multidimensional health of students. Keywords: multidimensional health, mindfulness, cognitive fusion, prosocial personality
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | پیشبینی سلامت چند بعدی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی، همجوشی شناختی و شخصیت جامعهپسند | ||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش ذهن آگاهی، همجوشی شناختی و شخصیت جامعهپسند در پیشبینی سلامت چند بعدی دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. برای این منظور نمونهای به تعداد 325 آزمودنی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سالتحصیلی 96 – 1395 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972)، پرسشنامه ذهن آگاهی رایان و براون (2003) پرسشنامه شخصیت جامعهپسند پنر (2002) و پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز (2010) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد که سلامت چند بعدی با ذهن آگاهی (22/0- =r و 01/0P<) رابطهی منفی، با همجوشی شناختی (40/0 =r و 01/0P<) و خرده مقیاس همجوشی (37/0 =r و 01/0P<) رابطهی مثبت و با شخصیت جامعهپسند (11/0- =r و 01/0P<) و خرده مقیاس همحسی جهتگیری شده دیگران (15/0- =r و 01/0P<) رابطهی منفی دارد و 21 درصد از واریانس سلامت چند بعدی دانشجویان توسط متغیرهای پیشبین تبیین میشود (001/0P< ). ضرایب بتا نیز نشان داد که ذهن آگاهی با 22/0- ، همجوشی شناختی با 40/0 و شخصیت جامعهپسند با 11/0- قابلیت پیشبینی متغیر ملاک را داشتند. بر اساس یافتههای پژوهش ذهن آگاهی، همجوشی شناختی و شخصیت جامعهپسند میتوانند سلامت چند بعدی را پیشبینی کنند؛ بنابراین با آموزش و تقویت ذهن آگاهی و شخصیت جامعهپسند و انجام مداخلات مربوط به همجوشی شناختی میتوان سلامت چند بعدی دانشجویان دانشجویان را افزایش داد. كليد واژه¬ها: سلامت چند بعدی، ذهن آگاهی، همجوشی شناختی، شخصیت جامعهپسند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 07:56 | ||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 07:56 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/362 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |