The Relationship between Knowledge Management and Organizational Culture with Organizational Entrepreneurship

Pourghasem, Alireza (2017) The Relationship between Knowledge Management and Organizational Culture with Organizational Entrepreneurship. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی باکارآفرینی سازمانی)
Alireza Pourghasem.pdf

Download (862kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was the relationship between knowledge management and organizational culture with organizational entrepreneurship; the method of this research was descriptive correlation type. Statistical population of the present research were teachers of primary schools in Amlash city included 500 people with sample volume 230 people according to Morgan table. The present study was analyzed with Lisrel and SPSS 22 software. In order to collecting data in this study, there has been used from questionnaire including knowledge management of Hemmati (1389), organizational culture of Queen and Gart (1991) and entrepreneurship’s questionnaire of organization based on model of Baringer and Blodorn (1999). In order to analyzing research there had been used from statistical tests such as range factor analysis in order to determining constructs validity and structural equation modeling and t test for measuring variable effectiveness. The results indicate that knowledge management has a direct effect on organizational management that is 69% and it is positive and significant in 0/001 level. Direct effect of knowledge management on organizational entrepreneurship is %59 that it is positive and significant in 0/001 level. Direct effect of organizational culture on organizational entrepreneurship is %34 that is positive and significant in 0/001 level. Indirect effect of knowledge management on organizational entrepreneurship with mediation of organizational culture was 23% that it was positive and significant in 0/001 level. With regard to findings of this study, it can be said that organizational culture has had the role of mediator in the relationship between knowledge management and organizational entrepreneurship. Keywords: Knowledge management, Organizational culture, Organizational entrepreneurship

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی باکارآفرینی سازمانی
Persian Abstract: هدف این پژوهش رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی بود؛ روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان ابتدایی شهرستان املش شامل 500 نفر با حجم نمونه 230 نفر براساس جدول مورگان، تشکیل دادند. پژوهش مورد نظر با استفاده از نرم افزارLisrel و SPSS 22 تجزیه و تحلیل شده است. برای گردآوری دادها در این پژوهش از سه پرسشنامه مدیریت دانش همتی(1389)، فرهنگ سازمانی کویین و گارت (1991) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدل بارینگر و بلودورن (1999) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق پس از توصیف آنها از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی مرتبه جهت تعیین اعتبار سازه ها و آزمون مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون t جهت سنجش اثربخشی متغیرها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که اثر مستقیم مدیریت دانش بر فرهنگ سازمانی 69/0 می باشد، که در سطح 001/0 مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی 59/0 می باشد، که در سطح 001/0 مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی 34/0 می باشد، که در سطح 001/0 مثبت و معنی دار بود. اثر غیر مستقیم مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری فرهنگ سازمانی 23/0 بود، که در سطح 001/0 مثبت و معنی دار بود. با توجه به یافته‌های تحقیق می توان گفت که فرهنگ سازمانی در روابط بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی نقش میانجی را داشته است. کلید واژه ها: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، کارآفرینی سازمانی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasuodUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezai Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 06 Oct 2018 09:09
Last Modified: 06 Oct 2018 09:09
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/381

Actions (login required)

View Item View Item