Khodashenas, Gholamreza (2018) The Effectiveness of Family Centered Social Competence Instruction on Self Concept and Social Adjustment in Mothers of Students with Learning Disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانواده محور بر خودپنداره و سازگاری اجتماعی مادران دانش¬آموزان با اختلال یادگیری)
Gholamreza Khodashenas.pdf Download (701kB) | Preview |
Abstract
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of family centered social competence instruction on self concept and social adjustment in mothers of students with learning disabilities. A quasi-experimental method with pretest and post test control group was gotten and the population is all the mothers of students( person) with learning disability in schools(9 schools) of learning disability on Shiraz city at scholastic years btween 96-97 which one school by purposeful sampling was selected then 30 mothers of students with learning disability were selected by simple random sampling and replaced as experimental and control groups by random sampling. These groups responded to rogers's self-concept questionnaire and bel's social adjustment questionnaire. The collected data were analyzed by multiple variance analysis (MANOVA). The results showed family centered social competence instruction had a meaningful effectiveness on self-concept and social adjustment of mothers of students with learning disabilities also effects of instruction on social adjustment (F (1,28)=29/45 ‘ P=/0001’ ή2=/53) is more than effects of that on self concept (F (1,28)=4/33 ,P=/05, ή2=/14). Keywords: social competence, family centered, self concept
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانواده محور بر خودپنداره و سازگاری اجتماعی مادران دانش¬آموزان با اختلال یادگیری | ||||
Persian Abstract: | هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانواده محور بر خودپنداره و سازگاری اجتماعی مادران دانش¬آموزان با اختلال یادگیری بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه¬ی آماری آن کلیه ی مادران دانش¬آموزان با اختلال یادگیری(540نفر) مشغول به تحصیل در مدارس اختلالات یادگیری(9مدرسه دولتی) شهرستان شیراز و در سال تحصیلی 97-96 بودندکه از طریق نمونه گیری هدفمند یک مدرسه انتخاب شد سپس از بین مادران دانش آموزان 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر به نسبت مساوی)جایگزین شدند و به پرسش¬ نامه¬های خودپنداره راجرز و سازگاری اجتماعی بل جواب دادند. داده¬های جمع¬آوری شده توسط آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش کفایت اجتماعی خانواده محور بر خودپنداره و سازگاری اجتماعی مادران دانش¬آموزان با اختلال یادگیری اثربخشی معنادار داشته است.همچنین اثر آموزش بر سازگاری اجتماعی(53/۰=2 ή ،0001/0 p=،45/29 =(28و1)F ) بیش از اثر آن بر خود پنداره(14/۰=2 ή ،05/0 p=،33/4 =(28و1)F) بوده است. كليد واژه¬ها: کفایت اجتماعی- خانواده محور- خودپنداره | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 09:10 | ||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 09:10 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/384 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |