Identification of information resources used by Zanjan citizens regarding organic products

Adibi, Mansour and shams, Ali and Yaghobi, Jafar (2017) Identification of information resources used by Zanjan citizens regarding organic products. In: 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017, Ardabil, Iran.

[img] Text
J-00121-AE-2.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Extension of organic products play a significant role in the production and development of this product and any planning in this area requires the identification of information sources are used by consumers. Therefore, this descriptive-survey study aimed to identify information sources used by citizens regarding organic products. The study population comprised of all households in Zanjan city and using multi-stage random sampling method, 210 citizens were selected. The survey instrument was a questionnaire that its validity was confirmed by experts and its reliability was obtained by conducting pretest and Cronbach alpha coefficient equal with 0.7. Data were analyzed using spss version 24 .The results showed that 60.8 percent of citizens buy organic products and had consumption experience. The citizens Most used sources by citizens regarding organic products were social networks, internet and television, and the least use were radio and newspapers / newspapers. Keywords: information resources, organic products, citizens, Zanjan city,

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: شناسایی منابع اطلاعاتی مورد استفاده شهروندان زنجانی در خصوص محصولات ارگانیک
Persian Abstract: ترویج محصولات ارگانیک نقش به سزایی در تولید و توسعه این محصولات دارد و هرگونه برنامه‌ریزی در این زمینه نیازمند شناخت منابع اطلاعاتی مورداستفاده توسط مصرف‌کنندگان دارد و شناخت منابع اطلاعاتی مود استفاده شهروندان می تواند در جهت تقویت این منابع اطلاعاتی و تبلیغات بیشر شهروندان با محصولات ارگانیک و درنهایت باعث گرایش بیشتر شهروندان در جهت مصرف محصولا ارگانیک شود. لذا این تحقیق توصیفی- پیمایشی باهدف حاضر شناسایی منابع اطلاعاتی مورداستفاده شهروندان در خصوص محصولات ارگانیک انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه خانوارهای شهر زنجان بودند که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران 210 خانوار انتخاب و مطالعه شدند. از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی برای انتخاب نمونه‌ها استفاده شد. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان مورد تائید واقع شد و با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 پایایی آن تائید شد. ازنظر رفتار خرید محصولات ارگانیک نتایج نشان داد که 8/60 درصد افراد موردمطالعه تجربه خرید محصولاتی تحت عنوان محصولات ارگانیک و سالم را داشتند و همچنین شهروندان در خصوص محصولات ارگانیک به ترتیب بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و تلویزیون داشتند و در مقابل کمترین استفاده از رادیو و روزنامه/نشریات داشتند. کلمات کلیدی: منابع اطلاعاتی، محصولات ارگانیک، شهروندان، شهر زنجان 1. مقدمه
Subjects: Divisions > Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Divisions: Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Subjects > Conferences > 1st International and 5th National Conference on Organic vs. Conventional Agriculture, 16-17 August 2017
Date Deposited: 11 Dec 2018 20:52
Last Modified: 11 Dec 2018 20:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4169

Actions (login required)

View Item View Item