Investigating Psychological Stressors and Coping Behaviors at Teachers in the City of Tehran

Mesbah, Hossein and Narimani, Mohammad and Basharpour, Sajjad (2018) Investigating Psychological Stressors and Coping Behaviors at Teachers in the City of Tehran. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Hossein Mesbah.pdf

Download (391kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to identify job stressors and teacher’s coping behaviors in the city of Tehran. The method that has been used in this study was survey. The statistical population of the study was all teachers in the city of Tehran. 387 Samples of this study were selected with randomized and categorized method. To collect data, a researcher-made questionnaire (combining the standard questionnaire of Holmes and Rahe job stressors with consideration of the socio-cultural status of the population) was used. Descriptive statistics (frequency, percent, and graph) and inferential statistics including t-test and ANOVA were used to describe and analyze the data. The results showed that among the 50 stressors that were studied, the highest stressors of teachers were 1) lack of salary 2) high quantity of students in class and 3) educational problems of students due to wrong parenting education. Also, the high frequency of teaching staff, engaging with different beliefs at work and the negative attitude of the spouse toward the occupation were the lowest stressors in the teachers.The coping strategies were evaluated from the Mouse and Bouldings coping strategies questionnaire (1981). Out of the 26 behavioral coping strategies, three factors of "I try to use my past experiences", with 69.1%, " I try to know more about the situation that I am in (to increase my information) " with 65.4% and " I try to use problem-solving step-by-step method” with 62.9% were used with more frequency. Vilification to everyone and everything with 2%, getting anxious with 2.2% and trying to eat more with 2.7% were used by participants with the least frequency.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عوامل تنش زای روانی اجتماعی (استرسورهای روانی اجتماعی)ورفتارهای مقابله ای معلمان تهران
Persian Abstract: اینجانب حسین مصباح دانش¬آموخته¬ی مقطع کارشناسی ارشد رشته¬ی روانشناسی گرایش عمومی دانشکده¬ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی به شماره¬ی دانشجویی 9511154205 که در تاریخ 17/04/1397 از پایان¬نامه¬¬ی تحصیلی خود تحت عنوان " بررسی عوامل تنش زای روانی اجتماعی (استرسورهای روانی اجتماعی)ورفتارهای مقابله ای معلمان تهران" دفاع نموده¬ام، متعهد می¬شوم که: 1) اين پایان‌نامه را قبلاً براي دريافت هيچ¬گونه مدرك تحصيلي یا به عنوان هرگونه فعالیت پژوهشی در ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور ارائه ننموده¬ام. 2) مسئولیت صحّت و سقم تمامی مندرجات پایان¬نامه¬ تحصیلی خود را بر عهده می¬گیرم. 3) اين پایان‌نامه، حاصل پژوهش انجام شده توسط اينجانب می¬باشد. 4) در مواردي كه از دستاوردهاي علمي و پژوهشي ديگران استفاده نموده¬ام، مطابق ضوابط و مقرّرات مربوطه و با رعایت اصل امانتداری علمی، نام منبع مورد استفاده و ساير مشخصات آن را در متن و فهرست منابع ذكر نموده‌ام. 5) چنانچه بعد از فراغت از تحصيل، قصد استفاده يا هر گونه بهره¬برداري اعم از نشر كتاب، ثبت اختراع و ... از اين پایان‌نامه را داشته باشم، از حوزه¬ معاونت پژوهشي و فنّاوری دانشگاه محقق اردبیلی، مجوزهاي لازم را اخذ نمايم. 6) در صورت ارائه¬ مقاله¬ مستخرج از این پایان‌نامه در همايش¬ها، کنفرانس¬ها، سمینارها، گردهمایی¬ها و انواع مجلات، نام دانشگاه محقق اردبیلی را در كنار نام نويسندگان (دانشجو و اساتید راهنما و مشاور) ذکر نمایم. 7) چنانچه در هر مقطع زماني، خلاف موارد فوق ثابت شود، عواقب ناشي از آن (از جمله ابطال مدرك تحصيلي¬، طرح شکایت توسط دانشگاه و ...) را مي¬پذيرم و دانشگاه محقق اردبیلی را مجاز می¬دانم با اينجانب مطابق ضوابط و مقرّرات مربوطه رفتار نماید.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpour, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 13 Dec 2018 10:05
Last Modified: 13 Dec 2018 10:05
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4268

Actions (login required)

View Item View Item