The Effectiveness of Music Therapy whit Aerobics in Control of Positive and Negative Syndromes and Improving Sleep Quality in Schizophrenic Patients

Bazazorde, Milad and Atadokht, Akbar and Narimani, Mohammad (2018) The Effectiveness of Music Therapy whit Aerobics in Control of Positive and Negative Syndromes and Improving Sleep Quality in Schizophrenic Patients. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Milad Bazazorde.pdf

Download (785kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study was carried out to the effectiveness of music therapy whit aerobic in control of positive and negative syndromes and improving sleep quality in schizophrenic patients. Research method: The design of this study was experimental and pre/post-test with control group. The statistical population of this study consisted of patients with schizophrenia in rehabilitation institutes in Ardebil in 2018 (N=60). In this way, sixty persons form them have been selected by purposive sampling as the statistical population and divided into four groups: music therapy (n = 15), aerobic (n = 15), music therapy with aerobic (n = 15) and control (n = 15). These groups responded to demographic questionnare, Positive and Negative Symptoms of Schizophrenai (PANSS), sleep quality (SQ) at pre-test and post-test. Music therapy, aerobic and music therapy with aerobic were held in 1-hour 8 sessions after pre-test. There was no intervention for control group. Collected data were analyzed by ANCOVA and Bonferroni post hoc test in SPSS23. Findings: The results of covariance analysis showed that music therapy, aerobics and music therapy eith aerobic have a positive effect on the control of positive and negative syndromes and the improvement of sleep quality in schizophrenic patients. The results of Bonferroni post hoc test showed that there is no significant difference between effectiveness of music therapy, aerobic and music therapy whit aerobic in control of positive and negative syndromes and improving sleep quality in schizophrenic patients. Conclusion: According to the results, music therapy, aerobic and music therapy whit aerobic are effective in control of positive and negative syndromes and improving sleep quality in schizophrenic patients have the same effect.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی موسیقی¬درمانی همراه با ایروبیک در کنترل نشانگان مثبت و منفی و بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی موسیقی¬درمانی همراه با ایروبیک در کنترل نشانگان مثبت و منفی و ارتقاء کیفیت خواب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش مطالعه، آزمایشی و طرح آن پیش¬آزمون و پس¬آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مراکز توانبخشی شهر اردبیل در بهار ۱۳۹۷ بودند که از بین این بیماران ۶۰ نفر به شیوه نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در چهار گروه موسیقی¬درمانی (۱۵=n) ، ایروبیک (۱۵=n)، موسیقی¬درمانی همراه با ایروبیک (۱۵=n) و کنترل (۱۵=n) جایگزین شدند. هر چهار گروه در مراحل پیش¬آزمون و پس¬آزمون به پرسشنامه¬های اطلاعات جمعیت¬شناختی، مقیاس مثبت و منفی اسکیزوفرنی کیی و همکاران (۱۹۸۶) و کیفیت خواب پیتزبرگ بویس و همکاران (۱۹۸۹) پاسخ دادند. داده‌های به¬دست¬آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بن¬فرونی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که موسیقی¬درمانی، ایروبیک و موسیقی-درمانی همراه با ایروبیک بر کنترل نشانگان مثبت و منفی و ارتقاءکیفیت خواب بیماران مبتلا به اسکیزوفرونی تأثیر مثبت دارد. نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نیز نشان داد که تفاوتی در میزان اثربخشی این سه روش در کنترل نشانگان مثبت و منفی و ارتقاء کیفیت خواب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: در کل، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که موسیقی¬درمانی، ایروبیک و موسیقی¬درمانی همراه با ایروبیک بر کنترل نشانگان مثبت و منفی و ارتقاءکیفیت خواب بیماران مبتلا به اسکیزوفرونی تأثیر مثبت دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 13 Dec 2018 09:57
Last Modified: 13 Dec 2018 09:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4288

Actions (login required)

View Item View Item