The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Improving Self-Injury Behaviours, Cognitive Inhibition, QEEG Indicators in People with Borderline Personality Disorder

Zakibakhsh Mohammadi, Nassim and Basharpoor, Sajjad and Narimani, Mohammad and Kordtamini, Moslem (2018) The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Improving Self-Injury Behaviours, Cognitive Inhibition, QEEG Indicators in People with Borderline Personality Disorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Nassim Zakibakhsh Mohammadi.pdf

Download (702kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to examine the effectiveness of emotional work memory training on improvement of self-injury behaviors, cognitive inhibition and QEEG indices in inticipation with borderline personality disorder. This research method is experimental and its design is pre-test and post-test with control group. All students living in public dormitories at Mohaghegh Ardebili University in the academic year of 97-96 formed the statistical population of this study. To identify people with borderline personality disorder, 1000 people were selected by cluster sampling method and were assigned to the scale of borderline personality disorder (STB). Out of these individuals, 120 high scores were taken. Then, after a structured clinical interview with SCID-II, 40 were identified and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group was subjected to 10 sessions of interventional emotional work memory training, but no intervention was provided for the control group. For data collection, both pretest and post-test were used for self-injury questionnaire (SHI), Stroop cognitive tests, and GO / Nogo and Quantitative Electroencephalography (QEEG). Information The obtained data were analyzed using multivariate covariance analysis (MANOCOVA) using SPSS software. These findings indicated that emotional work memory training had a significant effect on improvement of self-injury behaviors, cognitive impairment, and beta-wave asymmetry index from QEEG indices, but in improving the index of absolute power and coherence In none of the left hemisphere, right hemisphere, and the relationship between two hemispheres did not have a significant effect on QEEG indices. Findings indicate that emotional work memory training improves self-incidence, cognitive impairment and Beta asymmetry index in QEEG indices, but on absolute power and coherent indices, QEEG indices have an impact Does not make sense.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی در بهبود رفتارهای خودجرحی، بازداری شناختی و شاخص‌های QEEG افراد دارای اختلال شخصیت مرزی
Persian Abstract: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه¬ی کاری هیجانی در بهبود رفتارهای خودجرحی، بازداری شناختی و شاخص‌های QEEG افراد دارای اختلال شخصیت مرزی بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می¬باشد. کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دولتی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-96 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی تعداد 1000 نفر به روش نمونه گیری خوشه¬ای انتخاب و به مقیاس اختلال شخصیت مرزی (STB) پاسخ دادند، از بین این افراد 120 نفر نمره بالای برش گرفته سپس بعد از مصاحبه بالینی ساختاریافته¬ی SCID-II، 40 نفر شناسایی و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه مداخله¬ی آموزش حافظه¬ی کاری هیجانی قرار گرفتند ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله ای ارائه نشد. برای جمع¬آوری اطلاعات هر دو مرحله¬ی پیش¬آزمون و پس¬آزمون از پرسش¬نامه¬ی آسیب به خود(SHI)، آزمون¬های شناختی استروپ و GO/Nogo و الکتروآنسفالوگرافی کمی (QEEG) استفاده شد.. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغییری (MANOCOVA) با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. این یافته¬ها نشان داد که آموزش حافظه¬ی کاری هیجانی در بهبود رفتارهای خودجرحی، بازداری شناختی، و شاخص عدم تقارن موج بتا از شاخص¬های QEEG تاثیر معنی¬داری داشت، اما در بهبود شاخص¬های قدرت مطلق و هم¬نوسانی در هیچ کدام از امواج نیمکره¬ی چپ، نیمکره¬ی راست و ارتباط دو نیمکره از شاخص¬های QEEG تاثیر معنی¬داری نداشته است. یافته ها حاکی از این است که آموزش حافظه¬ی کاری هیجانی باعث بهبود رفتارهای خودجرحی، بازداری شناختی و شاخص عدم تقارن بتا در شاخص¬های QEEG می¬شود اما بر شاخص¬های قدرت مطلق و هم¬نوسانی از شاخص-های QEEG تاثیر معنی¬داری ندارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Kordtamini, MoslemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 13 Dec 2018 09:54
Last Modified: 13 Dec 2018 09:54
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4289

Actions (login required)

View Item View Item