The Oriented Comparison of Style Tenets of Sadies and Forougis Lyrics

Shekofte Jolandan, Yousef and Zahiri Nav, Bijhan and Mokhtari, Masrooreh (2018) The Oriented Comparison of Style Tenets of Sadies and Forougis Lyrics. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Yousef Shekofte Jolandan.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Speaking about sadi and his style seems very difficult. Sadi makes profit of music and musical elemets in his style and rhythm of poems. A lot of poets fllowed sadi have spoken a lot for example forougi bastami. Frougi is one of the emineet poets who followed sadi. According to done studgings about sadi lyrics and frougi, we can point to joint modes as following. In this research we want to investigate joint points and tangble examples of forougi,s and sadi,s lyrics. related to regress style. One of extraordinary cases in lyrics of these two poets, is that they both used numerous metaphors. There are also some of words and terms in sadi,s lyrics that they are the same. One of features that we observe in sadi and forougi,s languags structure is that both of them used negative phrases, adjectives and words in speech. The other feature of these poets is that both of them use joint contents. The findings of this thesis have been obtained in four chpters as below: in chapters ons, the general discussions of research involved introduction, importance, aim, antecedent and research method have been designed. Second chapter contains the cretied catechism of research. In chapter 3, we have explainedmusical joints (rhythm, rhyme, row), content comparison, words, speech, structure, combinations, mental, characteristics and style characteristi-cs, investigation of joint rhetorical elemens in sadi and forougi,s lyrics. finally In chapter four, the abtained results of this research have been made available.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه تطبیقی مبانی سبکی غزلیات سعدی و فروغی بسطامی
Persian Abstract: سخن گفتن درباره‌ی سعدی و سبکش، امری بسیار مشکل به نظر می‌رسد. سعدی از موسیقی و عوامل موسیقی‌ساز در سبک و وزن اشعارش سود می‌جوید. شعرایی که به تبعیّت از سعدی سخن گفته‌اند، بسیارند. از جمله‌ی این شعرا فروغی بسطامی است. فروغی یکی از شاعران سرآمدی است که به دنبال سعدی گام برداشت. در این پژوهش برآنیم تا نقاط مشترک و نمونه‌های عینی و ملموس از غزلیّات فروغی بسطامی و سعدی شیرازی را مطابق با اسلوب بازگشت مورد برّرسی و موشکافی نقّادانه قرار دهیم. یکی از موارد برجسته، در غزل‌های بررسی شده این دو شاعر، آوردن کنایات متعدد است. از طرف دیگر هر دو در اشعارشان از شگرد تکرار هم استفاده می‌کنند. در زمینه کاربرد فعل در اشعار این دو شاعر نیز، باید به این نکته اشاره کنیم که، بیشترین کاربرد فعل از آنِ افعال ساده است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در کلام و ساختار زبانی سعدی و فروغی مشاهده می‌کنیم، شگرد استفاده‌ی این دو شاعر، از عبارات، صفات و واژگان سلبی یا منفی در کلام است. نتایج این پایان‌نامه در چهار فصل به شرح زیر فراهم شده است: در فصل اوّل به طرح مباحث کلّی تحقیق شامل: مقدّمه، اهمیّت، هدف، پیشینه و روش تحقیق پرداخته شده است. فصل دوم به مبانی نظری پژوهش اختصاص یافته است. در فصل سوم به مشترکات موسیقایی «وزن، قافیه و ردیف» و به مقایسه‌ی مضامین، واژگان، ساختار کلام، ترکیبات، مختصّات فکری و سبکی و هم‌چنین به برّرسی عناصر بدیعی مشترک در غزل‌های سعدی و فروغی پرداخته‌ایم. نهایتاً در فصل چهارم، نتایج حاصل از این پژوهش فراهم آمده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahiri Nav, BijhanUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mokhtari, MasroorehUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 13 Dec 2018 09:53
Last Modified: 13 Dec 2018 09:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4291

Actions (login required)

View Item View Item