The Role of Knowledge Management and Employees Empowerment in Organizational Health of Education staff in Rasht City

Alimoradi, Hossein and Moradi, Masoud and KhaleghKhah, Ali (2018) The Role of Knowledge Management and Employees Empowerment in Organizational Health of Education staff in Rasht City. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
HosseinAlimoradi.pdf

Download (307kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to investigate the role of knowledge management and employees empowerment in organizational health of the staff of education departments of Rasht city. Research method: It is a descriptive and correlational study. The population consisted of 600 employees of education departments of Rasht in 2017-2018. Among them, 234 participants were selected using simple random sampling method and krejcie and morgan sample size table. Data were collected through the knowledge management questionnaire (Patrick et al., 2009), Spritz empowerment questionnaire (1995) and the organizational health inventory (OHI-S) Hoy & Feldman (1996). In the current study, the validity of the questionnaires was determined via content validity method and confirmed by professors and experts. Also, reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient for knowledge management questionnaire (0.95), standard empowerment questionnaire (0.91) and organizational health questionnaire (0.96). In order to analyze the data, we used the descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard) and inferential statistical methods (one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression). Findings: The results indicated that the level of the knowledge management, the empowerment and the organizational health is significantly higher than average. The results also demonstrated that there are significant positive relationships between knowledge management, empowerment and their dimensions with employees' organizational health. The results of multiple regression analysis represented that among the four dimensions of knowledge management (knowledge creation, applying knowledge, knowledge sharing), have a significant predictive relationship with employees' organizational health. Also, dimensions of employee empowerment (professional growth, respect, self-efficacy, decision making, and impact) have a significant predictive relation with employees' organizational health.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش مديريت دانش و توانمندسازي كاركنان در سلامت سازماني كاركنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان رشت
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان در سلامت سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان رشت می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 600 نفر از کارکنان شاغل ادارات آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال 96-97 است که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی- مورگان تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مدیریت دانش پاتریک و همکاران (2009)، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) و پرسشنامه سنجش سلامت سازمانی (OHI) هوی و فیلدمن (1996) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها از روش روایی محتوایی و با تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید و همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر برای پرسشنامه مدیریت دانش (95/0)، برای پرسشنامه استاندارد توانمندسازی (91/0)، پرسشنامه سنجش سلامت سازمانی (96/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، از تحلیل واریانس و روش‌های آماری استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های نشان داد که نمره مدیریت دانش به طور معنی‌داری از حد متوسط بالاتر است و نمره توانمندسازی و نمره سلامت سازمانی بالاتر از سطح متوسط می‌باشد و روابط مثبت معنی‌داری بین مدیریت دانش، توانمندسازی و ابعاد آن‌ها با سلامت سازمانی کارکنان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان چهار بعد مدیریت دانش (خلق دانش، بکارگیری دانش، تسهیم دانش) رابطه پیش‌بینی‌کننده معنی‌داری با سلامت سازمانی کارکنان دارند. یافته‌های تحقیق نشان داد که نمره مدیریت دانش به طور معنی‌داری از حد متوسط بالاتر می‌‌باشد و نمره توانمندسازی به طور معنی‌داری بالاتر از متوسط می‌باشد و نمره سلامت سازمانی بالاتر از سطح متوسط می‌باشد. و روابط مثبت معنی‌داری بین مدیریت دانش، توانمندسازی و ابعاد آن‌ها با سلامت سازمانی کارکنان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان چهار بعد مدیریت دانش (خلق دانش، بکارگیری دانش، تسهیم دانش) رابطه پیش‌بینی‌کننده معنی‌داری با سلامت سازمانی کارکنان دارند. همچنین ابعاد توانمندسازی کارکنان (رشد حرفه‌ای، احترام، خودکارآمدی، تصمیم‌گیری، تأثیرگذاری) رابطة پیش‌بینی کنندة معناداری با سلامت سازمانی کارکنان دارند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
KhaleghKhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 13 Dec 2018 09:45
Last Modified: 13 Dec 2018 09:45
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4296

Actions (login required)

View Item View Item