The relationship between mental health, Sleep disturbance and cognitive abilities with internet addiction and social networks addiction in Secondary school girt Students

Kheradmand, Farzaneh (2017) The relationship between mental health, Sleep disturbance and cognitive abilities with internet addiction and social networks addiction in Secondary school girt Students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (رابطه سلامت روان، اختلال خواب و توانمندي‌هاي شناختي با اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه)
Farzaneh kheradmand.pdf

Download (378kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this research was to determine the relationship between mental health, sleep disorder and cognitive abilities with internet addiction and social networks addiction in secondary school girl students. The research method was descriptive-correlational. The population of the study consisted of high school girl students that were studying in 2016-2017 and the study was conducted in 1, 3 and 5 districts of Tabriz city. The sample included 351 students that were selected by cluster sampling method. The data was collected by questionnaires of goldberg’s mental health, pittesburg sleep quality, cognitive ability, Young’s internet addiction and social networks addiction. The data was analyzed using person correlation and multi-variation regression and the results demonstrated that internet addiction and social networks addiction have a significant positive relationship with mental health and sleep disorder and have a significant negative relationship with cognitive abilities, (p<0/01). The tow variables of internet addiction and social networks addiction can predict mental health, impairment in the quality of sleep and cognitive abilities. There for, it could be stated that mental health, sleep quality and cognitive abilities are influenced by various factors, including internet and social networks addiction.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه سلامت روان، اختلال خواب و توانمندي‌هاي شناختي با اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت روان، اختلال خواب و توانمندي‌هاي شناختي با اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي انجام شد. روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي بود و جامعه پژوهشي را دانش‌آموزان دختر مقطع دبيرستان (دوره دوم متوسطه در رشته‌هاي نظري، رياضي، تجربي، انساني) شهر تبريز تشكيل مي‌دادند كه در سال 96-1395 مشغول به تحصيل بودند. حجم نمونه 351 دانش‌آموز بود كه به روش نمونه‌گيري خوشه‌اي انتخاب شدند و به منظور جمع‌آوري داده‌ها از پرسشنامه‌هاي سلامت عمومي گلدبرگ، كيفيت خواب پیتزبورگ، توانمندي‌هاي شناختي، اعتياد به اينترنت يانگ و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيره تحليل شد و نتايج نشان داد سلامت روان و اختلال خواب با اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي رابطه مثبت معني‌دار دارد. و توانمندي‌هاي شناختي با اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي رابطه معني‌دار دارد. (01/0p<) دو متغير اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي پيش‌بيني كننده سلامت روان، اختلال خواب و توانمندي‌هاي شناختي است بنابراين مي‌توان اينگونه بيان كرد که اعتياد به اينترنت و اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي جز عوامل تاثیر گذار بر سلامت روان، اختلال خواب و توانمندي‌هاي شناختي نوجوانان است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohamadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 06 Oct 2018 14:24
Last Modified: 06 Oct 2018 14:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/432

Actions (login required)

View Item View Item