Rahimpour, Farzaneh (2017) The comparision of the Effectiveness of two training methodes of communicative skills and resiliency on couple’s adjustment and conflicts. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (مقایسه ی اثربخشی دو روش آموزشی مهارت های ارتباطی و تاب آوری بر سازگاری و تعارضات زوجین)
Farzaneh Rahimpour.pdf Download (362kB) | Preview |
Abstract
Aime:This study sought to compare the effectiveness of communication skills, and resiliency training program on adjustment and the couple's conflict. Method :This study method was experimental with Multi-group pretest and posttest . The Statistical Society of current research consisted of all couples who lived in Saveh province(Markazi) in 2014 that they remind in their marriage lives between 1 to 7 years. Of all the couples who participated in a public announcement for volunteers, Couples were selected who earn an average score of less than 101 in Spanier Dyadic Adjustment Scale, And above average in Barati and Sana'i marital conflict questionnaire. The sample consisted of 72 subjects (36 couples), who were randomly divided into two experimental groups and one control group. Members of the three groups were divided as follows: Group 1, with 24 people (12 couples) were communication skills training program; Group 2, with 24 people (12 couples) were under Resilience Training; control group were placed on a waiting list until after the completion of arbitrarily placed under the communication skills or Resiliency Training Program. Ancova and Mancova used for data analysis. Results: The results of analysis of covariance showed that The marital adjustment in both Expremental groups against the control group increased as well as marital conflict in both Expremental groups against the control group decreased. and Compare the two educational methods showed that communication skills training by a small margin compared to the resiliency was more effective in increasing marital adjustment and reducing marital conflict . Conclusion: Both resiliency and communicative skills training are able to increase marital adjustment and to reduce marital conflict. To reduce conflict and increase marital couples is suggested both be considered. It is suggested that both methods for improving marital adjustment and reducing marital conflict should be considered.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه¬ی اثربخشی دو روش آموزشی مهارت¬های ارتباطی و تاب¬آوری بر سازگاری و تعارضات زوجین | ||||
Persian Abstract: | هدف: این پژوهش به دنبال مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزشی مهارت¬های ارتباطی و تاب¬آوری بر سازگاری و تعارض زوجین بود. روش: روش این تحقیق آزمایشی و طرح آن پیش¬آزمون و پس¬آزمون چند¬گروهی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی زوجین شهرستان ساوه بود که تا سال 1393 مدت7-1 سال از زندگی زناشویی آن¬ها می-گذشت. از بین کلیه زوجینی که طی یک فراخوان عمومی بصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند، زوجینی که میانگین نمره کسب شده آن¬ها در پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر کمتر از 101 ، و در پرسشنامه تعارض زناشویی براتي و ثنایي بالای میانگین بود، انتخاب شدند. نمونه شامل 72 نفر(36 زوج) بود؛ که بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. اعضای سه گروه بصورت زیر تقسیم شدند: گروه آزمایش1، با تعداد 24 نفر (12 زوج) تحت برنامه¬ی آموزشی مهارت¬های ارتباطی قرار گرفت؛ گروه آزمایش2، با تعداد 24 نفر (12زوج) تحت برنامه آموزشی تاب¬آوری قرار گرفت؛ و گروه کنترل با تعداد 24 نفر (12 زوج) در لیست انتظار قرار گرفتند تا پس از اتمام پژوهش بطور دلخواه تحت آموزش برنامه¬ی مهارت ارتباطی یا تاب¬آوری قرار بگیرند. برای تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. یافته¬ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که میزان سازگاری زناشویی در دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش داشته است و همچنین تعارض زناشویی در دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است. و مقایسه دو روش آموزشی نشان داد که روش آموزش مهارت ارتباطی با اختلاف کمی نسبت به روش تاب¬آوری در افزایش سازگاری زناشویی و کاهش تعارض زناشویی اثربخش¬تر بوده است. نتیجه¬گیری: آموزش مهارت¬های ارتباطی و تاب¬آوری هر دو باعث افزایش سازگاری زناشویی و کاهش تعارض زناشویی شده است. برای افزایش سازگاری زناشویی و کاهش تعارض زوجین پیشنهاد می¬شود هر دو برنامه مدنظر قرار گیرد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 14:27 | ||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 14:27 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/435 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |