Jafarpur, Mohammad (2017) The role of early maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs in prediction of students test anxiety. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (نقش طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در پیش¬بینی اضطراب امتحان دانش¬آموزان)
Mohammad Jafarpur.pdf Download (380kB) | Preview |
Abstract
The purpose of present research is determination of rol of early maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs in prediction of student anxiety test. Method of this research is descriptive and it’s kind of correlation. In order to conduct the research, 256 students from third grade of high school in Andimeshk city is chosen using multistage cluster sampling. Measuring tools include test anxiety questionnaire of Ahavaz, Yang early maladaptive schemas questionnaire (short form) and meta-cognitive beliefs questionnaire. Pearson correlation cofficinent and multiple variables regression analysis are used to analyze the data. Results showed a significant positive correlation between the early maladaptive schemas and test anxiety, Also there was a significant positive correlation between meta-cognitive belifse and test anxiety (p<0.01). Also the multiple variables regression analysis showed that early maladaptive schemas can explain 48 percent of test anxiety variance as predictive variables. From the early maladaptive schemas, defectiveness/shame social isolation/alienation, enmeshment/undeveloped, failure, insufficient self-control, subjugation and unrelenting standards can predict the changes in test anxiety of students significantly. Meta-cognitive beliefs can explain 46 percent of test anxiety variance as predictive variables. From the meta-cognitive beliefs, uncontrollability and danger, positive beliefs about worry, cognitive confidence and need to thoughts control can predict the changes in test anxiety of students significantly. Early maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs thogether can explain 46 perecent of test anxiety variance as predictive variables. The results showed that early maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs have important rol in test anxiety. Therefore, these factors should be considered in educational and therapeutic actions to reduce test anxiey
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در پیش¬بینی اضطراب امتحان دانش¬آموزان | ||||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در پیش¬بینی اضطراب امتحان دانش¬آموزان می¬باشد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. برای انجام پژوهش، نمونه¬ای به حجم 256 نفر از دانش¬آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان اندیمشک، با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز، پرسشنامه طرح¬واره-های ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کارترایت-هاتن. برای تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین همه¬ی طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و اضطراب امتحان دانش¬آموزان رابطه¬ی مثبت معنی¬داری وجود دارد ( 01/0> p ). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد، 48 درصد از واریانس اضطراب امتحان توسط طرح¬واره¬های نقص/شرم، انزوای اجتماعی/بیگانگی، گرفتار/خود تحول¬نیافته، شکست، خویشتن¬داری ناکافی، اطاعت و معیارهای سرسختانه تبین می-شود. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین همه¬ی باورهای فراشناختی و اضطراب امتحان دانش¬آموزان رابطه¬ی مثبت معنی¬داری وجود دارد (01/0 > P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 46 درصد از واریانس اضطراب امتحان توسط باورهای فراشناختی، مهارناپذیری و خطر، باورهای مثبت در مورد نگرانی، اطمینان شناختی و نیاز به مهار افکار تبین می¬شود. نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین نمره¬ی کل طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و اضطراب امتحان و همچنین بین نمره¬ی کل باورهای فراشناختی و اضطراب امتحان رابطه¬ی مثبت معناداری وجود دارد (01/0> P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد نمره¬ی کل طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و نمره¬ی کل باورهای فراشناختی 46 درصد از واریانس اضطراب امتحان دانش¬آموزان را تبین می¬کنند. نتایج حاکی از آن بود که طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و باورها فراشناختی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانش¬آموزان دارند؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان می¬تواند بسیار موثر باشد | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 14:28 | ||||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 14:28 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/436 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |