Effects of bilateral transfer order on learning of basketball free throw skill

لطفی, غلامرضا and مرداهی, زینت (2015) Effects of bilateral transfer order on learning of basketball free throw skill. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
تأثير ترتيب انتقال دو سویه بر یادگیری مهارت شوت آزاد بسکتبال.pdf

Download (207kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The original of bilateral transfer of learning is important issue and most sensible way to speed up the player success process. Researchers in recent years have concluded that the effect of bilateral transfer is irrefutable and it is facilitate learning.The purpose of this research was to examine the effect of bilateral transfer in basketball free throw. The subjects were 20 volunteer right handed novice girl students that randomly assigned to one of two dominant – no dominant or no dominant - dominantgroups. Each of pretest, transfer test, and retention test contain of 10 throws with right hand. In the pretest no significant differences were observed between the 2 groups. Training process was included 6 sessions with 40 trials in each session. Subjects in dominant – no dominant group in their three first sessions did their throws with right hand and after fourth session after doing their exercise with their left hand. The protocol of no dominant – dominant group was also opposite this group. In general, the results indicated that with practicing from non-dominant hand to dominant hand, training can have a positive effect to learning a skill such as basketball free throw.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: تأثير ترتيب انتقال دو سویه بر یادگیری مهارت شوت آزاد بسکتبال
Persian Abstract: اصل انتقال دوسویه در یادگیری بحث مهمی است که به سرعت بخشیدن در فرایند موفقیت ورزشکاران کمک می‌کند. در سالهای اخیر محققین به این نتیجه رسیده اند که اثر انتقال دوسویه غیر قابل انکار است و به یادگیری کمک می کند. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر ترتیب انتقال دوسویه بر پرتاب آزاد بسکتبال بود. آزمودنیها شامل 20 دانش آموز دختر راست دست مبتدی داوطلب بودند که بصورت تصادفی در دو گروه ده نفری برتر – غیر برتر، و غیر برتر- برتر گمارش شدند. مراحل آزمون یعنی پیش آزمون، انتقال و یادداری شامل 10 پرتاب آزاد با دست راست بود و مرحله اکتساب شامل 6 جلسه و هر جلسه 40 پرتاب آزاد طبق پروتکل تمرینی هر گروه بود. گروه برتر – غیر برتر در سه جلسه اول با دست برتر و سه جلسه بعدی با دست غیر برتر تمرین نمودند و پروتکل تمرینی گروه غیر برتر – برتر بر عکس بود. نتایج نشان داد که در مراحل اکتساب و انتقال تفاوتی بین دو گروه وجود ندارد اما در آزمون یادداری گروه غیر برتر – برتر نسبت به گروه دیگر بطور معنی داری بهتر عمل نمودند.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Divisions: Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Subjects > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 13 Dec 2018 08:15
Last Modified: 13 Dec 2018 08:15
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4392

Actions (login required)

View Item View Item