The Relationship between Personality Traits and Moral Intelligence with Career Self-Efficacy of First Epsod School Teachers in District Two of Ardebil City

Jafari, Masoume and Khaleghkhah, Ali and Zahed, Adel and Moradi, Masoud (2018) The Relationship between Personality Traits and Moral Intelligence with Career Self-Efficacy of First Epsod School Teachers in District Two of Ardebil City. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Masoume Jafari.pdf

Download (306kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study was conducted in order to study the relationship between personality trits and moral intelligence with career self-efficacy of teachers. This research was a descriptive and correlational study that the statistical population included all of School Teachers in District Two of Ardebil city (870 teacher). The sample consisted of 270 teachers with use the Morgans table that were sampled by claster method. For collecting data, NEO personality trits questionnaire, moral intelligence questionnaire and teacher efficacy questionnaire were used. Data obtained by methods of Pierson coreletion and multiple regression were analyzed. Findings: The results showed that personality trits and moral intelligens has a positive correlation with career self-efficacy of teachers (P<0/01) but norotism had nat significant correlation with that (P>0/05). The result of multiple regression analysis showed that the personality trits and moral intelligence can be predicte 61/4 persent of career self-efficacy variance (P<0/01). Based af thes study findings can be canclued that personality trits and moral intelligence had an emportand associated with teachers career self-efficacy.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیتی و هوش اخلاقی با خودکارآمدی شغلی معلمین مقطع متوسطه ناحیه دو شهر اردبیل
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیتی و هوش اخلاقی با خودکارآمدی شغلی معلمین مقطع متوسطه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه معلمین مقطع متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر اردبیل (870 نفر) تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه متناسب به تعداد 270 نفر تعیین و به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های شخصیتی نئو (NEO-FFI)، هوش اخلاقی و خودکارآمدي معلم (TSOES-LF) استفاده شد و داده¬ها نیز به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته¬های پژوهش نشان داد که ویژگی¬های شخصیتی برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و باوجدان بودن (01/0>P) و مولفه¬های هوش اخلاقی درستکاری، مسئولیت¬پذیری، دلسوزی، بخشودگی و نمره کل هوش اخلاقی (01/0>P) با خودکارآمدی شغلی رابطه مثبت معنادار دارد؛ اما ویژگی شخصیتی روان¬رنجورخویی با خودکارآمدی شغلی رابطه معناداری ندارد (05/0<P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ویژگی¬های شخصیتی و هوش اخلاقی 4/61 درصد از تغییرات واریانس خودکارآمدی شغلی معلمین را پیش¬بینی می¬کند (01/0>P) که از میان متغیرهای پیش¬بین ویژگی¬های شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن و مولفه مسئولیت-پذیری و نمره کل هوش اخلاقی سهم معناداری در پیش¬بینی خودکارآمدی شغلی داشتند. با توجه به یافته¬های پژوهش حاضر می¬توان نتیجه گرفت که ویژگی¬های شخصیتی و هوش اخلاقی نقش مهمی در خودکارآمدی شغلی دارند، بنابراین می¬توان از آن¬ها در تصمیم¬گیری برای جذب معلمینی با کارآمدی بالا استفاده کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Zahed, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 23 Dec 2018 08:16
Last Modified: 23 Dec 2018 08:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4439

Actions (login required)

View Item View Item