Mowlaie, Mehri and Sadeghi Hashjin, Goudarz and Mikaeili, Niloofar and Hajloo, Nader and Hiedari, Shima (2018) The effectiveness of brief empathic psychodynamic psychotherapy and anxiety regulating psychodynamic psychotherapy on psychological conditions of university students with symptoms of adult separation anxiety disorder. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
Mehri Mowlaie.pdf Download (320kB) |
Abstract
Abstract Research Aim: The aim of the current research was to examine the effectiveness of empathic psychodynamic psychotherapy and anxiety regulating psychotherapy on psychological conditions of students with symptoms of adult separation anxiety disorders Research method: Research design was experimental multi-groups pre-post test. The study population was whole students of Ardabil universities in 2016-1017 academic years. Samples included 30 students with symptoms of adult separation anxiety disorders which were selected among students via structured clinical interview and global assessment of function and were assigned randomly into three groups (two experimental groups and one control group). The sample method was purposeful sampling method. Adult separation anxiety questionnaire, adult separation anxiety disorder clinical structured interview, global assessment of function, depression, anxiety and stress questionnaire, Beck self-concept questionnaire, emotional expression were used to gathering data. Empathic psychodynamic psychotherapy and anxiety regulating therapy were administered for experimental groups for about 12 sessions 45 minutes. Mentioned questionnaires in three stages include pre-test, post-test and three month follow up were fulfilled. Control group received no treatment. Descriptive statistics (Mean and standard deviation) and inferential statistics (repeated measure multi variable analysis of variance) were utilized. Findings: The results of Manova with repeated measure showed that BEP therapy had significant effect on depression, anxiety and self-concept and these changes was significant until follow up phase, but the effectiveness on emotional expression was not significant. Also, the results showed that APT therapy had significant effect on anxiety, self-concept and emotional expression bit not on depression. Conclusion: The results of the present research showed that empathic brief dynamic psychotherapy and anxieties regulating dynamic psychotherapies are effective intervention in reducing the symptoms and improve the psychological situations of adult separation anxiety disorder.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تعیین اثربخشی روان¬درمان¬گری پویشی کوتاه¬مدت با رویکرد همدلانه و رویکرد تعدیل¬کننده اضطراب بر وضعیت روانشناختی دانشجویان دارای علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی | ||||||
Persian Abstract: | هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان¬درمان¬گری پویشی کوتاه¬مدت با رویکرد همدلانه و تعدیل¬کننده اضطراب بر وضعیت روانشناختی دانشجویان دارای علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی بود. روششناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر تمام آزمایشی و از نوع پیش¬آزمون- پس¬آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویانی بود که تشخیص اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی دریافت کرده بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجوی دارای علائم اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی بود که از میان دانشجویان بر اساس مصاحبه بالینی ساختار¬یافته و مقیاس ارزیابی کلی عملکرد شناسایی و به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه¬ اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی، مصاحبه ساختاریافته بالینی نشانگان اضطراب جدایی بزرگسالان، مقیاس ارزیابی کلی عملکرد، پرسشنامه افسردگی و اضطراب، مقیاس خودانگاره و پرسشنامه ابرازگری هیجانی جهت جمع¬آوری داده¬ها استفاده شد. برای گروه¬های آزمایشی، درمان همدلانه و تعدیل¬کننده اضطراب به مدت 12 جلسه 50 دقیقه¬ای برگزار گردید. پرسشنامه¬های مذکور در سه مرحله، پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل گردیدند. گروه کنترل، مداخله¬ای دریافت نکرد. برای آزمون فرضیه¬ها از تحیل واریانس چند متغیری با اندازه-گیری مکرر استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل داده¬ها نشان داد که درمان پویشی همدلانه بر متغیرهای افسردگی، اضطراب و خودانگاره، تاثیر آماری معناداری داشته است و این تغییرات تا دوره پیگیری دو ماهه وجود داشته است. اما تاثیرگذاری بر ابرازگری هیجانی معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که درمان پویشی تعدیل¬کننده اضطراب تاثیرات معناداری در کاهش اضطراب، بهبود خودانگاره و ابرازگری هیجانی داشته است اما در تاثیرگذاری بر متغیر افسردگی معنادار نبوده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، درمان¬های پویشی کوتاه¬مدت همدلانه و تعدیل¬کننده اضطراب،مداخلات مؤثروکارآمدی دربهبودوضعیت روانشناختی در اختلال اضطراب جدایی بزرگسالی است | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 23 Dec 2018 08:19 | ||||||
Last Modified: | 23 Dec 2018 08:19 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4444 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |