The Effects of Focus of Internal and External Attention via Feedback and Instruction for Learning of a Balance Task

شمسی پور دهکردی, پروانه and دهقانی, پروانه (2015) The Effects of Focus of Internal and External Attention via Feedback and Instruction for Learning of a Balance Task. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
بررسی مقایسه ای تأثیر بازخورد همزمان توجهی درونی و برونی و دستورالعمل توجهی درونی و برونی بر یادگیری مهارت.pdf

Download (267kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of focus of internal and external attention via feedback and instruction for learning of a balance task. 60 novice female students with age ranging of (20-23) were selected voluntarily and divided into four experimental groups based on instruction type (internal and external attention) and feedback type (internal and external attention) randomly. Then subjects participated in pre-test and practiced to maintain their balance on a stabilometer during 3 sessions and 15 trails of 30 second in each session and after 48 hours participated in retention and transfer tests. The result ANOVA with repeated measures 4×3 showed in acquisition phase per four experimental group progressed in session of practice and performance of attention feedback groups better than attention instruction groups (p<0/05). Also factorial analysis (2×2) for comparison of four groups performance in delayed retention and transfer tests showed significant different among performance of four group. Based on comparison of performance average of groups, instruction and feedback groups of external in test of retention and group of external attention feedback in transfer test had better performance in comparison with the other groups (p<0/05). Overall, the present results suggest that motor tasks learning can be enhanced if the instructions and feedback given to learners refer to the effects of their movements rather than the movements themselves.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: بررسی مقایسه ای تأثیر بازخورد همزمان توجهی درونی و برونی و دستورالعمل توجهی درونی و برونی بر یادگیری مهارت
Persian Abstract: چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازخورد همزمان توجهی درونی و برونی و دستورالعمل توجهی درونی و برونی بر یادگیری یک تکلیف تعادلی انجام شد. 60 دانشجوي دختر داوطلب غير تربيت بدني و مبتدي با دامنه سني 20-23 سال انتخاب و به صورت تصادفي بر اساس نوع دستور العمل توجهی (درونی و بیرونی) و نوع بازخورد توجهي (بيروني و دروني) به 4 گروه آزمايشي تقسيم شدند. آزمودني ها پس از شركت در پيش آزمون به مدت 3 جلسه و در هر جلسه 15 كوشش 30 ثانیه ای را برای حفظ تعادل روی دستگاه تعادل سنج تمرين كردند و بعد از 48 ساعت در آزمون هاي يادداري و انتقال شركت كردند. نتایج تحليل واريانس با اندازه گیری های تکراری 3×4 نشان داد گروه های آزمايشي طي جلسات تمرين پيشرفت كرده اند و عملكرد گروه هاي بازخورد توجهي درونی و بيروني بهتر از دو گروه دستورالعمل توجهی بود (05/0>P). همچنين نتایج تحليل واريانس عاملی 2×2 براي مقايسه عملكرد 4 گروه در آزمون هاي يادداري و انتقال تفاوت معنی داری ميان عملکرد 4 گروه نشان داد. با مقایسه عملکرد گروه ها مشخص شد گروه های بازخورد و دستور العمل توجهي بيروني در آزمون یادداری و گروه بازخورد توجهی بیرونی در آزمون انتقال عملكرد بهتري نسبت به گروه هاي دیگر داشتند (05/0> P). با توجه به نتايج تحقيق حاضر پیشنهاد می شود هنگام آموزش تكاليف حركتي از روش هاي بازخورد و دستورالعمل جهت دهي توجهي بيروني (توجه به اثر حرکت) به جای توجه درونی (توجه به خود حرکت) استفاده شود.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Divisions: Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Subjects > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 29 Dec 2018 08:52
Last Modified: 29 Dec 2018 08:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4543

Actions (login required)

View Item View Item