Role of sleep in learning of throwing dart fine motor skill

حبیبی, وحید and خلجی, حسن and بهرامی, علیرضا (2015) Role of sleep in learning of throwing dart fine motor skill. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
اثر محرومیت از خواب بر یادگیری مهارت حرکتی ظریف پرتاب دارت.pdf

Download (156kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Introduction: The goal of this study was recognition of sleep role in learning of throwing dart fine motor skill. Methodology: For these purpose 20 non-athlete male students with 21/9 ± 1/24 average mean were selected randomly and divided into ten members group for learning the skill. After Pretest in the Second and first day participants learn the skills in morning and evening shift. Control group in the first and second night had normal sleep and experimental group was awake to 5 in consecutive two nights .Post test was take in morning of third day. Throwing Darts test was used to measure fine motor. Data was analyzed with descriptive Statistical and statistical methods of analysis of variance were used (p≤o/o5). Results: Results shows those 6 hours of sleep deprivation on learning of fine skill have significant effect in consecutive two nights. Conclusion: Summary could said that learning of fine motor skill with 6 hours of sleep deprivation is damaged in consecutive two night. So learner of this type of motor skills should have SUITABLE sleep pattern.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: اثر محرومیت از خواب بر یادگیری مهارت حرکتی ظریف پرتاب دارت
Persian Abstract: مقدمه: هدف مطالعه حاضر شناخت اثر محرومیت از خواب بر يادگيري مهارت حركتي ظريف پرتاب دارت بود. روش شناسی: برای بررسی موضوع فوق20 نفر به طور تصادفي از بين دانشجويان پسر غیر ورزشکار با میانگین سنی24/1 ± 9/21 انتخاب شدند و در دو گروه 10 نفری به یادگیری مهارت پرداختند. بعداز پیش آزمون در روز اول و دوم شرکت کنندگان دردونوبت صبح و عصر به یادگیری مهارت پرتاب دارت پرداختند.در شب اول و دوم گروه شاهد درخواب طبیعی وگروه تجربی تا ساعت 5 در دوشب متوالی بیداربودند. صبح روز سوم پس آزمون به عمل آمد. از آزمون پرتاب دارت برای اندازه گیری مهارت حرکتی ظریف استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، روش آماري تحليل واريانس و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفت (p≤0/05). نتایج: نتايج نشان داد 6 ساعت محروميت از خواب در دو شب متوالی بر يادگيري مهارت ظريف اثر معنا داری دارد. نتیجه گیری: به طور خلاصه می توان بیان کرد یادگیری مهارت های حرکتی ظریف با شش محرومیت از خواب در دوشب متوالی آسیب می بیند. لذا فراگیرندگان این نوع از مهارت های حرکتی از الگوی خواب مناسبی باید برخوردار باشند.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Divisions: Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Subjects > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 31 Dec 2018 06:16
Last Modified: 31 Dec 2018 06:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4575

Actions (login required)

View Item View Item