Effect of Competitive Environment and spectators on performance of 7years old Children in Selected Fundamental Motor Skills

خانی نژاد, وحیده and شریفی, سمیرا and انگوری, پریسا and محمودی, مجتبی (2015) Effect of Competitive Environment and spectators on performance of 7years old Children in Selected Fundamental Motor Skills. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
تاثير محيط رقابتي و تماشا گر بر عملكرد كودكان هفت ساله در مهارت هاي حرکتی پايه منتخب.pdf

Download (176kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Introdoction: Studies have shown when athletes compete with other athletes or in front of spectators, they have better performance. Metods: The aim of this study was to examine the impact of competition and the presence of spectators on the performance of fundamental motor skills of running, skipping and standing long broad jumping. 90 first-grade students (7 ± 0.1 years old, weighs 28.5 ± 2.7 kg and a height of 127 ± 1.4 cm) were selected and divided into three groups of control; competition and competition in the presence of peer spectators. After warm-up, each group individually performed 45 meter running test, skipping for 10 seconds once and standing long broad jump test 3 times and their best records were written down. To analyze the data, one way ANOVA test were performed at the significance level of 0.05. Resulte: The results showed that competition has significant effect on the performance of basic running and skipping (P <0.05) but does not have any effect on standing long broad jump performance. In addition, competition in the presence of peer spectators didn't have any significant effect on the performance of any of the fundamental motor skills. Discusion: Since running and skipping are more common among children, and apparently the students have learned these skills well, it's concluded that high level of arousal induced by competitive environment can lead to increased performance. Excessive arousal induced by competition in the presence of spectators seems to have been beyond the optimal level and haven't had positive impact on the performance of fundamental motor skills.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: تاثير محيط رقابتي و تماشا گر بر عملكرد كودكان هفت ساله در مهارت هاي حرکتی پايه منتخب
Persian Abstract: مقدمه : هدف پژوهش حاضر تاثير محيط رقابتي و تماشا گر بر عملكرد كودكان هفت ساله در مهارت هاي حرکتی پايه منتخب بود. بدین منظور90نفر از دانش آموزان اول ابتدایی شهر اهر(10/0±7 ساله،وزن 7/2±5/28 کیلوگرم وقد 4/1±127سانتی متر) انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به سه گروه کنترل، رقابت کودکان با همدیگر و رقابت کودکان با همدیگر در حضور تماشاگران همسال تقسیم شدند.هرگرو ه به صورت جداگانه یکبار آزمون دوی سرعت و لی لی، و 3 بار آزمون پرش طول جفت اجراکردند و بهترین رکورد ثبت شد. براي تحليل داده ها از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد رقابت بر اجرای مهارتهای پایه دویدن و لی لی کردن تاثیر معناداری دارد(05/0P≤)ولی بر اجرای پرش طول جفتی تاثیر ندارد. بعلاوه رقابت در حضور تماشاگران همسال بر اجرای هیچ یک از مهارتهای پایه جابجایی تاثیر معناداری ندارد. نتیجه گیری می شود چون اجرای مهارتهای پایه دویدن و لی لی کردن در میان کودکان شایع تر است و این مهارتها را بخوبی آموخته اند انگیختگی حاصل از اجرای این مهارتها در رقابت با همسالان منجر به افزایش در سطح عملکرد این مهارتها می شود. افزایش بیش از حد انگیختگی در اثر رقابت در حضور تماشاگران همسال ظاهرا فراتر از حد مطلوب انگیختگی بوده و تاثیر مثبتی بر اجرای مهارتهای حرکتی بنیادی نداشته است.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Divisions: Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Subjects > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 31 Dec 2018 06:27
Last Modified: 31 Dec 2018 06:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4594

Actions (login required)

View Item View Item