A comparison of Psychological Well-Being in athlete and no athlete students

مجیدپور قورت تپه, جعفر and پرزور, پرویز and حسن زاده, مهرداد (2015) A comparison of Psychological Well-Being in athlete and no athlete students. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
مقايسه ابعاد بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان ورزشکار و غيرورزشکار.pdf

Download (125kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of the present study is to compare psychological well-being in athlete and no athlete students. The research method was casual-comparative and the statistical population included all student of ardabil city high school during 93-94 (2014-2015). The statically sample of the research included 100 athlete student and 100 no athlete student; who were selected through multistage cluster sampling, and answered Ryff’s Psychological Well-being Scale (with 0.68 reliability). Data were analyzed using independent sample t-test and multivariable analysis of variances (MANOVA). Results of t-test revealed that psychological well-being of the athlete students was significantly higher than no athlete students (p<0.001). Results of multivariable analysis of variances indicated that positive relationship with others and purpose in life of athlete students was significantly higher than no athlete students (p<0.001), but there was no significant difference between two groups in self-acceptance, environmental mastery, personal growth and autonomy (p>0.05).

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: مقايسه ابعاد بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان ورزشکار و غيرورزشکار
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر مقايسه بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان ورزشکار و غيرورزشکار بود. روش پژوهش از نوع علي– مقايسه¬اي و جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کليه دانش آموزان پسر مقطع دبيرستان شهر اردبیل در سال تحصيلي 94-93 بودند. نمونه آماري پژوهش شامل 80 دانش آموز ورزشکار و 80 دانش آموز غيرورزشکار بودند؛ که بصورت نمونه¬گيري خوشه¬اي چندمرحله اي انتخاب شدند، و به مقياس بهزيستي روانشناختي ريف پاسخ دادند. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از آزمون t براي گروه¬هاي مستقل و تحليل واريانس چند متغيره (مانووا) استفاده شده است. نتايج حاصل از آزمون t نشان داد که بهزيستي روانشناختي کلي دانش آموزان ورزشکار از دانش آموزان غيرورزشکار، به صورت معناداري (001/0>P) بيشتر است. نتايج حاصل از تحليل واريانس چندمتغيري نيز نشان داد که روابط مثبت با ديگران و هدف در زندگي دانش آموزان ورزشکار از دانش آموزان غيرورزشکار، به صورت معناداري (001/0>P) بيشتر است. اما در پذيرش خود، تسلط محيطي، رشد فردي و استقلال تفاوت معناداري بين دو گروه وجود نداشت.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Divisions: Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Subjects > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 31 Dec 2018 06:30
Last Modified: 31 Dec 2018 06:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4601

Actions (login required)

View Item View Item