Determining the Validity and Reliability of Relationship Marketing Barriers in Fans Management Questionnaire

اسدزاده, عاطفه and الهی, علیرضا and اکبری یزدی, حسین (2015) Determining the Validity and Reliability of Relationship Marketing Barriers in Fans Management Questionnaire. In: 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015, Iran,Ardabil.

[img] Text
66.pdf

Download (199kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Objective: The identification of barriers to relationship marketing will make easier achieving the main objectives of relationship marketing. For this purpose, researchers are looking for valid and reliable tool. Therefore, this study aimed to determine the validity and reliability of relationship marketing barriers in fans management researcher made questionnaire. Methodology: In this regard, the content and face validity of questionnaire was confirmed by a group of experts. Conducting the pilot study on 41 cases, the Cronbach’s alpha was used to determine the reliability of questionnaire (α= 0.702). Also, 141 questionnaires were collected for assessing the construct validity of research tool. The confirmatory factor analysis was used to test the construct validity of questionnaire. Results: The LISREL output showed that the selected indicators for assessing the relationship marketing components were valid and could well evaluate relationship marketing (RMSEA≥ 0.08, GFI, NFI, CFI, AGF ≥0.90). Conclusion: Based on these findings, it was concluded that the adapted questionnaire of relationship marketing barriers could be used as a reliable and valid scale in management of fans. Key words: Standardization of Tool, Confirmatory Factor Analysis, Relationship Marketing, Management of Fans

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: تعیین روایی و پایایی پرسشنامه موانع بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران
Persian Abstract: هدف:‌ شناسایی موانع بازاریابی رابطه‌مند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطه‌مند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران پرداخته شد. روش‌شناسی: بدین‌منظور ابتدا روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحب‌نظران تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مطالعه مقدماتی بر روی 41 نفر انجام شد و ضریب حاصله آلفای کرونباخ رقم702/.=α بدست آمد.. همچنین برای سنجش روایی سازه ابزار، 141 پرسشنامه جمع‌آوری شد. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد. یافته‌ها: خروجی‌های لیزرل نشان داد معرف‌های انتخاب شده برای سنجش مؤلفه‌های بازاریابی رابطه‌مند از روایی لازم برخوردار است و به خوبی می‌تواند بازاریابی رابطه‌مند را بسنجد (08/0≥RMSEAو AGF,GFI,NFI, CFI≥90/.). نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می‌توان گفت که مقیاس انطباق یافته موانع بازاریابی رابطه‌مند می‌تواند به عنوان مقیاس پایا و معتبر در مدیریت هواداران به کار رود. واژه‌های کلیدی: استانداردسازی ابزار، تحلیل عاملی تأییدی، بازاریابی رابطه‌مند، مدیریت هواداران
Subjects: Divisions > Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Conferences > 1st National Conference on Research News of Sport Sciences, 29-30 September 2015
Date Deposited: 01 Jan 2019 08:51
Last Modified: 01 Jan 2019 08:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4772

Actions (login required)

View Item View Item