Ghaffari, Mozaffar (2018) Comparsion the Effectiveness of Personal Intelligence and Body Intelligence Training on the Symptoms of Body dysmorphic and Social Anxity in Cosmetic Surgery Applicas. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (مقایسهی اثربخشی آموزش هوش شخصی و هوش بدنی بر علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی متقاضیان عمل زیبایی بدن)
Mozaffar Ghaffari.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
personal intelligence and body intelligence are the most effective factors on the symptoms of social anxiety and body dysmorphic also it can be basic role for the decrease of cosmetic surgery.This research was performed to compare the effect of personal intelligence and body intelligence training on the symptoms of social anxiety and body dysmorphic in cosmetic surgery applicants.This research was an experimental with pre-test, post test and follow-up. Statistical sample of the present study includes 48 applicants who referred to Tabriz cosmetic surgery centers for surgery in 2016, they randomly assigned to personality intelligence training groups, body intelligence training groups and control groups. Mayer’s personal intelligence, Anderson’s body intelligence, Connor’s social phobia questionnaires and Rabies’s body dysmorphic questionnaires have been used for data collection. The data was analyzed by Linear Mixed Models, Tukey and Bonferroni analysis with SPSS-22 software. P value less than 0.05 was considered significant. Results: Personal intelligence and body intelligence training have significant effects to decreasing the social anxiety and body dysmorphic in cosmetic surgery applicants (P<0.000). But difference effectiveness of these interventions was not significant to treatment the social anxiety and body dysmorphic in the cosmetic surgery applicants. According to the effectiveness of personal and body intelligence training to decreasing the social anxiety and body dysmorphic in the cosmetic surgery applicants, it seems that personal and body intelligence training reduces the cosmetic surgery tendency in applicants. Keywords: Personal Intelligence, Body Intelligence, Body Dysmorphic, Social Anxiety Cosmetic Surgery, Applicants.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسهی اثربخشی آموزش هوش شخصی و هوش بدنی بر علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی متقاضیان عمل زیبایی بدن | ||||||
Persian Abstract: | هوش شخصی و بدنی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر علایم اختلال بد شکلی بدن و اضطراب اجتماعی هستند و میتوانند نقش اساسی در کاهش عمل زیبایی بدن داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزشهای هوش شخصی و بدنی بر علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی متقاضیان عمل زیبایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بوده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 48 نفر از متقاضیان مراجعه کننده به مراکز عمل زیبایی بدن شهرستان تبریز در سال 1395 بودند كه به روش تصادفی به سه گروه آموزش هوش شخصی، آموزش هوش بدنی و گروه گواه اختصاص داده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی هوش شخصی مایر و همکاران، مقیاس هوش بدنی اندرسون، مقیاس اختلال بدشکلی بدن ربیعی و همکاران و پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور و همکاران استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از مدلهای آمیخته خطی، آزمون تعقيبي توكي و بنفرونی از طریق نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) مورد تحليل قرار گرفتند. میزان P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج نشان دادند که آموزش¬هاي هوش شخصی و هوش بدنی، در کاهش علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی متقاضیان عمل زیبایی اثربخش بوده¬اند. اما تفاوت اثربخشي اين دو روش در بهبود علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی معني¬دار مشاهده نشد. با توجه به اثر بخشی آموزشهای هوش شخصی و هوش بدنی در کاهش علایم اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی متقاضیان عمل زیبایی، بهنظر میرسد آموزشهای هوش شخصی و هوش بدنی باعث کاهش گرایش متقاضیان به عمل زیبایی میشوند. كليد واژه¬ها: هوش شخص، هوش بدنی، بدشکلی بدن، اضطراب اجتماعی، متقاضیان، عمل زیبایی. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 11:09 | ||||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 11:09 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/486 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |