Afshari, Mehdi (2017) The Effectiveness of Empathy and Emotion Management Skills Training in Reducing Psychological Disorder in Family of Patient With Schizophrenia. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگیهای روانشناختی خانوادههای دارای بیمار اسکیزوفرنی)
Mehdi Afshari Goljo.pdf Download (410kB) | Preview |
Abstract
The aim of this study was to determine the effectiveness of empathy and emotional management skills training in reducing psychological distress in family of patient with schizophrenia. The research design was an experimental pretest-posttest with control group, the statistical population of this study included all families with schizophrenic patients in Hamedan. 30 families were selected by available sampling method from families whose patients were referred to Sina Medical-Therapeutic Center in Hamedan. The families were randomly assigned into experimental and control groups (n = 15). The data collection tool was the DASS_21 scale which was completed by the patient's main caregiver. Empathy training was presented in 8 sessions (one hour) and training of emotional management skills was presented in 8 sessions (one hour), two sessions every week separately. After completion of sessions, post-test was completed by both groups. The results were analyzed using multivariate covariance analysis. The results showed that the effectiveness of empathy skills training and emotional management on depression (P ˂ 0.001; F = 19.12), anxiety (P ˂ 0.001; F = 34.55), and stress (P ˂ 0.001; F = 43.76) is significant. The results showed that empathy skills training and emotional management could be effective in reducing the psychological distress of families with schizophrenic patients.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگیهای روانشناختی خانوادههای دارای بیمار اسکیزوفرنی | ||||
Persian Abstract: | هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگیهای روانشناختی خانوادههای دارای بیمار اسکیزوفرنی بود. روش پژوهش آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خانوادههای دارای بیمار اسکیزوفرنی در شهر همدان بودند. تعداد 30 خانواده با روش نمونهگیری در دسترس از خانوادههایی که بیماران آنها به مرکز پزشکی-درمانی سینا در شهر همدان مراجعه کرده بودند انتخاب شده و سپس خانوادهها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (n=15)، جایگزین شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس DASS_21 بودکه توسط مراقب اصلی بیمار تکمیل گردید. آموزش مهارت همدلی در 8 جلسه (یکساعته)و آموزش مهارت مدیریت هیجان در 8 جلسه(یک ساعته)، هفتهای دو جلسه بصورت جداگانه ارائه شد. پس از اتمام جلسات پسآزمون توسط هر دو گروه تکمیل گردید. تحلیل نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد اثربخشی آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان بر افسردگی (12/19 F=؛ 001/0>P)، اضطراب (55/34 F=؛ 001/0>P) و استرس(76/43 F=؛ 001/0>P) معنیدار است. نتایج بدست آمده نشان داد آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت هیجان میتواند در کاهش آشفتگیهای روانشناختی خانوادههای دارای بیمار اسکیزوفرنی مؤثر واقع شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 11:12 | ||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 11:12 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/491 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |