The Effectiveness of Empathy and Emotion Management Skills Training in Reducing Psychological Disorder in Family of Patient With Schizophrenia.

Afshari, Mehdi (2017) The Effectiveness of Empathy and Emotion Management Skills Training in Reducing Psychological Disorder in Family of Patient With Schizophrenia. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی آموزش مهارت‏های همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگی‏های روان‏شناختی خانواده‏های دارای بیمار اسکیزوفرنی)
Mehdi Afshari Goljo.pdf

Download (410kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of empathy and emotional management skills training in reducing psychological distress in family of patient with schizophrenia. The research design was an experimental pretest-posttest with control group, the statistical population of this study included all families with schizophrenic patients in Hamedan. 30 families were selected by available sampling method from families whose patients were referred to Sina Medical-Therapeutic Center in Hamedan. The families were randomly assigned into experimental and control groups (n = 15). The data collection tool was the DASS_21 scale which was completed by the patient's main caregiver. Empathy training was presented in 8 sessions (one hour) and training of emotional management skills was presented in 8 sessions (one hour), two sessions every week separately. After completion of sessions, post-test was completed by both groups. The results were analyzed using multivariate covariance analysis. The results showed that the effectiveness of empathy skills training and emotional management on depression (P ˂ 0.001; F = 19.12), anxiety (P ˂ 0.001; F = 34.55), and stress (P ˂ 0.001; F = 43.76) is significant. The results showed that empathy skills training and emotional management could be effective in reducing the psychological distress of families with schizophrenic patients.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت‏های همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگی‏های روان‏شناختی خانواده‏های دارای بیمار اسکیزوفرنی
Persian Abstract: هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‏های همدلی و مدیریت هیجان در کاهش آشفتگی‏های روان‏شناختی خانواده‏های دارای بیمار اسکیزوفرنی بود. روش پژوهش آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خانواده‏های دارای بیمار اسکیزوفرنی در شهر همدان بودند. تعداد 30 خانواده با روش نمونه‏گیری در دسترس از خانواده‏هایی که بیماران آن‏ها به مرکز پزشکی-درمانی سینا در شهر همدان مراجعه کرده بودند انتخاب شده و سپس خانواده‏ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (n=15)، جایگزین شدند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس DASS_21 بودکه توسط مراقب اصلی بیمار تکمیل گردید. آموزش مهارت‏ همدلی در 8 جلسه (یک‏ساعته)و آموزش مهارت مدیریت هیجان در 8 جلسه(یک ساعته)، هفته‏ای دو جلسه بصورت جداگانه ارائه شد. پس از اتمام جلسات پس‏آزمون توسط هر دو گروه تکمیل گردید. تحلیل نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد اثربخشی آموزش مهارت‏های همدلی و مدیریت هیجان بر افسردگی (12/19 F=؛ 001/0>P)، اضطراب (55/34 F=؛ 001/0>P) و استرس(76/43 F=؛ 001/0>P) معنی‏دار است. نتایج بدست آمده نشان داد آموزش مهارت‏های همدلی و مدیریت هیجان می‏تواند در کاهش آشفتگی‏های روانشناختی خانواده‏های دارای بیمار اسکیزوفرنی مؤثر واقع شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mikaili, NilofarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 07 Oct 2018 11:12
Last Modified: 07 Oct 2018 11:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/491

Actions (login required)

View Item View Item