The Homophony of Flute and Rebec in Mevlana’s poems

نصیری, سجاد and محفوظی, علی and قبادی اصل, مرتضی The Homophony of Flute and Rebec in Mevlana’s poems. In: The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana, April 2018. (Submitted)

[img] Text
44 هم‌نواییِ نی و رَباب در شعر مولانا.pdf

Download (732kB)

Abstract

Mevlana is one of the greatest poets and mystics of Persian literature who wrote and left valuable works like Masnavi-e Ma’anavi and Divan-e Shams. To make abstract and noetic things sensible for audience, he used allegory. In his Masnavi-e Ma’anavi stories and even in lyric poetries, allegory has a great place. The main and most important allegory can be seen in Masnavi-e Ma’anavi is “Flute” allegory which the scholiasts and experts interpret that as a perfect human, perfect holy spirit, prophet Muhammad(PBUH), etc. one of the other allegory symbols valued more in Mevlana’s lyric poetry is Rubab. Rubab also has the same meaning as Flute. Flute and Rubab are that man’s Holy Spirit that is far away from his main and familiar home and always tries to find those days of vicinity again. This article investigates and shows the common features between these two allegories using verses of Molana’s works.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: هم‌نواییِ نی و رَباب در شعر مولانا
Persian Abstract: مولانا یکی از بزرگ‌ترین عارفان و شاعرانِ عرصه‌ی ادبیات فارسی است که آثار گران‌سنگی چون مثنوی معنوی و دیوان شمس را به یادگار گذاشته است. او برای عینی کردن امور ذهنی وانتزاعی در ذهن مخاطب از تمثیل استفاده کرده است. تمثیل در داستان‌های مثنوی معنوی و حتی در غزلیات مولانا از جایگاه والایی برخوردار است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین تمثیلی که در مثنوی معنوی به چشم می‌خورد، تمثیل «نِی» می‌باشد که مفسّران و صاحب‌نظران از آن با تعابیری چون، انسان کامل، روحِ قدسیِ آدمی، حضرت محمّد(ص) و ...یادکرده‌اند. یکی دیگر از این نمادهای تمثیلی که بیشتر در غزلیات مولانا به آن بها داده شده است، رَباب می‌باشد. رَباب نیز مانند نِی در شعر مولانا همین معانی را در برمی‌گیرد. نِی و رَباب، همان روحِ قدسیِ آدمی هستند که از وطن اصلی و مألوف خود به دور افتاده و گرفتار فراق شده‌اند و همواره سعی می‌کنند که روزگار وصل خویش را بازجویند. در این پژوهش، ویژگی‌های مشترک این دو تمثیل مورد بررسی قرار گرفته و با ذکر ابیاتی از آثار مولانا، به نمایش گذاشته شده‌اند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Divisions: Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Subjects > Conferences > The 2nd international congress on mysticism in the works of Mowlana - April 2018
Date Deposited: 07 Apr 2019 07:27
Last Modified: 07 Apr 2019 07:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/6298

Actions (login required)

View Item View Item